بازدید دو روزه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از توانمندی‌های تحقیقاتی استان آذربایجان شرقی

دکتر مصطفی میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته طی بازدیدی دو روزه از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و پیشرفت‌های دانشگاهیان و متخصصان استان آذربایجان شرقی قرار گرفتند.

دکتر مصطفی میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته طی بازدیدی دو روزه از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و پیشرفت‌های دانشگاهیان و متخصصان استان آذربایجان شرقی قرار گرفتند.

 

در روز نخست این سفر در روز دوشنبه، وی در جلسه هم‌اندیشی با استادان دانشکده مکانیک دانشگاه تبریز، با اشاره به ارسال ۲۳۸ طرح ارسالی به سامانه ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، اظهار کرد: این ستاد در تمایز با فعالیت سایر ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با شرکت‌های بزرگی چون نفت، فولاد و صنایع دفاعی ارتباط دارد.

 

وی افزود: این ستاد با فرصت‌ها و چالش‌های صنعتی از جمله صنایع معدنی و فولادی مواجه است و مشکلات بسیاری در این حوزه‌ها به ستاد ارجاع داده می‌شود. دکتر میلانی از همکاری با مراکز پژوهشی و دانشگاهی در زمینه رفع این مشکلات خبر داد و اظهار کرد: با توجه به نیازمندی‌های ارجاعی به ستاد، پنج اولویت اصلی داریم .

 

وی با بیان اینکه نخستین اولویت مربوط به مباحث شیرین سازی آب است، گفت: در استان‌های مختلف با چالش‌های کم آبی مواجه هستیم و لازم است تا زنجیره فناوری‌های این حوزه توسعه یابد تا موضوع شیرین سازی در کاهش کم ابی کشور موثر واقع شود. دکتر میلانی، استحصال مواد با ارزش از باطله‌ها و شورآبه‌ها، ساخت سرامیک‌های پیشرفت، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و توسعه فناوری‌های مرتبط با ساخت افزایشی و ساخت دقیق را از دیگر اولویت‌های این ستاد عنوان کرد.

 

او خاطرنشان کرد که کشور ما با حجم عظیمی از عناصری چون متانول، اوره و آمونیاک در صنایع مختلف مواجه است و تکمیل زنجیره ارزش این صنایع می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و در فرآیندهای فناوری دیگر نیز بهره گیری شود. وی از انتشار فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه جذب و جمع آوری کربن خبر داد و گفت: صنایع کشور نیز امروز به این نتیجه رسیده‌اند که باید کربن تولیدی در صنعت خود را به ارزش افزوده تبدیل کنند. وی افزود: امروز صنایع کشور به این نتیجه رسیده‌اند که باید کربن تولیدی در صنعت خود را به ارزش افزوده تبدیل کنند و بر اساس معاهده‌های بین المللی اگر کشوری نتواند میزان انتشار کربن خودش را کاهش دهد باید از کشورهایی که این قابلیت را دارند، کمک بگیرد و در حال حاضر برخی ار کشورها از جمله ژاپن و کره جنوبی در خصوص انجام این فرایند در میادین نفتی و گازی کشورهای دیگر اظهار تمایل کرده‌اند.

 

ارائه تسهیلات قرض الحسنه قابل تبدیل به بلاعوض، اعتبار مالیاتی و خدمات شبکه آزمایشگاهی از جمله خدمات ارائه شده این ستاد است. میلانی از حمایت این ستاد از مقالات پسادکترا، پایان نامه، طرح‌ها و زیرساخت‌های فناوری خبر داد و گفت: ارائه تسهیلات قرض الحسنه قابل تبدیل به بلاعوض، اعتبار مالیاتی و خدمات شبکه آزمایشگاهی از جمله خدمات ارائه شده این ستاد است. وی با اشاره به اینکه تدوین سند ملی توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در سال ۱۳۹۶ آغاز شده است، افزود: در این سند مواردی چون اقدامات، راهبردها، سازوکارهای اجرایی، چشم انداز و اهداف کلان مطرح است.

 

وی از ارتقای همکاری‌های این ستاد با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سطح کشور خبر داد و گفت: به دنبال ارتقای هم افزایی با دانشگاه‌ها در مورد اولویت‌های پژوهشی و خواهان تدوین یک سند جامع پژوهشی همراه با دانشگاه‌ها هستیم و حتی شرکت‌ها و واحدهای صنعتی می‌توانند با استفاده از شرایط مالیاتی تعریف شده، ضمن کمک به مراکز پژوهشی و دانشگاهی، بجای پرداخت مالیات به دولت با سرمایه‌گذاری و حمایت از طرح‌های دانشگاهی موجب ایجاد تعریف پروژه در دانشگاه‌ها شوند.

 

 

دکتر مصطفی میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در همین روز دوشنبه در نشست تخصصی با شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز حاضر شدند و اظهار داشتند که تلاش ما تقویت و تعامل با پارک‌ها است تا در حوزه توسعه فناوری شاهد پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

 

وی گفت: رصد و شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه فناوری در داخل کشور و جایگاه آن در آینده در تعامل با بازیگران مختلف این حوزه و با بهره‌گیری از نتایج مطالعات آینده نگاری فناوری است و خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن ظرفیت داخلی زیست بوم نوآوری و با توجه به ظرفیت همکاری‌های فناورانه بین المللی، هدف از حضور در بین شرکت‌های پارک علم و فناوری، حمایت هدفمند از توسعه زیرساخت‌های تحقیق و توسعه فناوری‌های اولویت‌دار با شناسایی و شبکه سازی زیرساخت‌های آزمایشگاهی، ساخت، تامین تجهیزات و مواد و برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات مرتبط برای رفع کمبودها، حمایت از برنامه شتاب‌دهی مرکز نوآوری تخصصی است. وی در خصوص هدف ستاد در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، عنوان کرد: ایجاد مشروعیت در نهادهای سیاست‌گذار به منظور اتخاذ سیاست‌های مناسب برای توسعه فناوری در کشور مطرح شده و ما تمام اهتمام خود را برای پیشبرد اهداف به کار گرفته‌ایم. 

روز سه شنبه نیز دکتر میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در بازدید از مراکز رشد دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به بازدیدهای خود از مراکز علمی و دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان تبریز، اظهار کرد: این بازدیدها در راستای همفکری با واحدهای مستقر در تبریز انجام شد تا بتوانیم ارتباط و همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری را با استان‌های صنعتی چون آذربایجان شرقی ارتقا دهیم.

 

وی با بیان اینکه تاکنون از شهرهای اصفهان و تبریز بازدید کرده‌ایم و مقصد بعدی نیز مشهد خواهد بود، گفت: در این بازدیدها با امکانات و زیرساخت‌های مجموعه‌ها آشنا می‌شویم و از شرکت‌ها کمک می‌گیریم تا بتوانیم حوزه خاصی از فناوری را توسعه دهیم. او در ادامه با بیان این‌که این ستاد از ایده‌ها و طرح‌های جدید در حوزه دانش و فناوری کشور حمایت می‌کند، گفت: شعار ستاد ما جلوگیری از خام فروشی است‌ و برای دستیابی به آن نیاز به توسعه فناوری‌ها داریم.

 

وی، تمرکز بر روی مواد شیمی و پتروشیمی، مواد معدنی، ساخت سرامیک‌های پیشرفته، دپوی باطله‌ها و شورآبه‌ها، ساخت افزایشی و ساخت دقیق و پرینترهای پلیمری را از جمله تخصص‌های این ستاد عنوان کرد. او همچنین اعلام نمود سند ملی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته قرار است در شورای عالی انقلاب تدوین شود که در این راستا آماده دریافت پیشنهادات و نظرات دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستیم. در این بازدید اعضای هیات علمی و روسای دانشکده‌های دانشگاه، پیشنهادات و نظرات خود برای ارتقای همکاری‌ با ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری را مطرح کردند.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین از شرکت‌های دانش بنیان و فناور مراکز رشد دانشگاه صنعتی سهند شامل شرکت‌های تولیدکننده پرینتر سه بعدی، سی ان سی پنج محور، دستگاه تصفیه و تهویه هوا، تخت بیمارستانی تاشو، خط لوله نورد، کوره القایی، کاتالیست و کارگاه تولید فیلتر استاندارد با کارکنان دارای معلولیت ذهنی بازدید نمودند.


دکتر مصطفی میلانی روز چهارشنبه نیز در بازدید از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و دیدار با فناوران استان آذربایجان شرقی اظهار داشتند: ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری با توجه با ماهیت تخصص خود، ارتباط خوبی با شرکت‌های بزرگ کشور دارد.

 

وی افزود: این ستاد، نیازها و چالش‌های صنایع و شرکت‌های بزرگ کشور را دریافت و از طرح‌های پژوهشی و فناورانه در رفع این چالش‌ها نیز حمایت می‌کند.وی با بیان این‌که این ستاد آماده دریافت و حمایت از طرح‌های پژوهشی است، گفت: مراکز پژوهشی، فناوری و دانشگاهی بسیاری می‌توانند در موضوعات مرتبط با ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری ارتباط داشته باشند. او در خصوص مراحل ارسال طرح‌های پژوهشی به معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: ابتدا طرح از سوی متقاضیان در سامانه معاونت علمی بارگذاری می‌شود، سپس در ستادهای مرتبط مورد داوری قرار می‌گیرد و در نهایت تبدیل به قرارداد بین معاونت و مجموعه مربوطه شده و به بانک معرفی می‌شود.

 

وی درخصوص نحوه حمایت از شرکت‌های فعال دانش بنیان نیز اظهارکرد: شرکت‌های دانش بنیان همواره طرح و ایده‌ای برای آینده دارند. وی با بیان این‌که هدف اصلی ستاد، کمک به اشتغالزایی از طریق تسهیلات تبصره ۱۸ است، افزود: شرکت‌هایی که محصول مشخص دارند و در فکر توسعه بوده و نیازمند سرمایه درگردش هستد، می‌توانند طرحهای توسعه خود را به معاونت علمی ریاست جمهوری بفرستند تا پس از تایید از طریق تسهیلات تبصره ۱۸ مورد حمایت قرار بگیرند. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مهمترین نکته داوری طرح‌ها جهت اعطای تسهیلات، داشتن بیزینس پلن ( برنامه تجاری )، مشتری مشخص و حتی پیش نویس قراردادهای شرکت است.

//isti.ir/ZZZy