فناوری‌های مواد و ساخت:

تاثیر عنصر سریم بر قابلیت ترشوندگی بین فولاد زنگ نزن 304 و روکش نسوز کوره بر پایه MgO-Al2O3

برای تولید فولاد تمیز، لازم است روکش کوره ذوب از جنس ماده نسوز (دیرگداز) با مقاومت خوردگی بالا، انبساط حرارتی پایین و هدایت حرارتی بالایی در دماهای بالا باشد. این در حالی است که واکنش بین مواد نسوز روکش کوره و فولاد مذاب همواره نگرانی بزرگی در ساخت فولادهای با کیفیت بالا بوده است.

برای تولید فولاد تمیز، لازم است روکش کوره ذوب از جنس ماده نسوز (دیرگداز) با مقاومت خوردگی بالا، انبساط حرارتی پایین و هدایت حرارتی بالایی در دماهای بالا باشد. این در حالی است که واکنش بین مواد نسوز روکش کوره و فولاد مذاب همواره نگرانی بزرگی در ساخت فولادهای با کیفیت بالا بوده است. این واکنش به پدیده ترشوندگی بین دو ماده مذکور مربوط می‌شود. در واقع، واکنش سطحی بین فولاد و ماده نسوز روی ترشوندگی بین آنها موثر است. زاویه تماس یک عامل مهم برای ارزیابی ترشوندگی است و معادله یانگ معمولا برای تعیین ترشوندگی بین فولاد مذاب و ماده نسوز استفاده می‌شود.
در بررسی‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، قابلیت ترشوندگی بین سه نوع نسوز پایه Al2O3-MgO و فولاد زنگ نزن 304، با و بدون سریم، با استفاده از روش قطره چسبان تحت اتمسفر کاهشی در دمای 1580 درجه سانتی گراد، ارزیابی شده است. به این وسیله زاویه تماس بین دیرگدازها و فولاد زنگ نزن برای حالت‌های با سریم و بدون سریم اندازه‌گیری شده است. با مشاهده فصل مشترک بین فولاد و دیرگدازها با استفاده از روش SEM و EDS، نشان داده شده است که واکنش بین قطره فولاد و دیرگداز در فصل مشترک آنها، زاویه تماس را کاهش می دهد. برای نسوز Al2O3، سریم اضافه شده به فولاد زنگ نزن، با نسوز واکنش داده و لایه تعاملی Ce-Al-O را تشکیل می‌دهد که این لایه باعث کاهش زاویه تماس می‌شود.
از طرفی احیا نسوز MgO توسط گاز هیدروژن، منجر به تشکیل محصولات جامد Mg-Si-O روی سطح مذاب می‌شود که زاویه تماس را کاهش می‌دهد. سریم در فولاد مذاب، اکسیدهای سریم تولید می‌کند که این اکسیدها تشکیل محصولات Si-O-Mg را کاهش داده و زاویه تماس بین نسوز منیزیم و فولاد را کاهش می‌دهد.
منبع:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272884220307392
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZRV3