فناوری‌های مواد و ساخت:

توسعه کاربرد تکنیک رسوب فیزیکی بخار (PVD) برای وسایل و تجهیزات پزشکی

در مطالعاتی که در این روزها نتایج آن به ثبت رسیده است، با بررسی نقایص عملکرد دستگاه های پزشکی، به کاربرد پوشش های PVD به منظور بهبود عملکرد و افزایش عمر دستگاه های پزشکی پرداخته شده است.

فناوری رسوب فیزیکی بخار می تواند ویژگی های سطح تجهیزات را بدون تغییر خواص بیومکانیکی زیرلایه اصلاح کند و به همین دلیل به طور فزاینده ای در دستگاه های پزشکی استفاده می شود. به طور کلی می توان وسایل پزشکی را به وسایل جراحی، وسایل پزشکی قابل کاشت (ایمپلنت) و وسایل پزشکی مداخله ای با توجه به موضوع و روش کاربرد آن ها تقسیم کرد. در مطالعاتی که در این روزها نتایج آن به ثبت رسیده است، با بررسی نقایص عملکرد دستگاه های پزشکی، به کاربرد پوشش های PVD به منظور بهبود عملکرد و افزایش عمر دستگاه های پزشکی پرداخته شده است.

پیش بینی شده است  توسعه روکش PVD برای وسایل پزشکی در آینده از سه منظر مورد توجه قرار خواهد گرفت: پوشش مواد، تکنیک های آماده سازی پوشش و آزمایش زیست سازگاری. در آینده، افزودن عناصر جدید در پوشش ها به یک روند مهم توسعه تبدیل خواهد شد.  به عنوان مثال، یون های نقره ای اثر عفونت ضد میکروبی دارند. از مسیرهای پیشرفت تکنیک های آماده سازی، ترکیب روش های مختلف مانند PVD و ED (فناوری غوطه وری) می باشد. این فناوری ترکیبی از تکنیک رسوب فیزیکی بخار برای تهیه پوشش نانو استفاده می شود، سپس مواد آلی با استفاده از تکنیک غوطه وری روی پوشش نانو قرار می گیرند. به این ترتیب از ترکیب مزایای هر دو تکنیک همزمان استفاده می شود.

زیست سازگاری پوشش ها، پیش نیاز اصلی کاربرد آن در وسایل پزشکی است. به ویژه اینکه سازگاری زیست محیطی و کیفیت مرتبط با آن در وسایل قابل کاشت (ایمپلنت)، مستقیما با ایمنی زندگی بیمار ارتباط دارد و باید از نظر بیولوژیکی دقیقا ارزیابی شود. بنابراین پیش بینی شده است بازار آزمایش های بررسی زیست سازگاری پوشش های وسایل پزشکی طی چند سال آینده به سرعت توسعه می یابد.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212827120305242

//isti.ir/ZFkp