گزارش:

رسیدن به کربن صفر تا سال 2050

کمیسیون انتقال انرژی (ETC) اعلام کرد، برنامه ­هایی برای رساندن انتشار کربن در جهان به صفر تا سال 2050، سالانه حدود 1 تا 2 تریلیون دلار در سال (حدود 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی) هزینه لازم دارد.

کمیسیون انتقال انرژی (ETC) اعلام کرد، برنامه ­هایی برای رساندن انتشار کربن در جهان به صفر تا سال 2050 سالانه حدود 1 تا 2 تریلیون دلار در سال (حدود 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی) هزینه لازم دارد.

ETC ، ائتلافی جهانی متشکل از 40 تولیدکننده انرژی، شرکت های صنعتی و موسسات مالی است که متعهد به دستیابی به اقتصاد بدون کربن تا سال 2050 هستند.

در گزارش جدید ETC، با عنوان "امکان ارائه یک اقتصاد خالص صفر" ، گفته است که "صفر باید به معنای صفر باشد"، به این معنا که جهان نمی تواند به فناوری های انتشار منفی برای ایجاد تعادل در تولیدات صنعت اعتماد کند. این گزارش همچنین بیان می کند که تمام تولید برق جدید از این نظر باید از منابع کربن صفر باشد، به ویژه با توجه به کاهش سریع قیمت انرژی های تجدیدپذیر، که نیاز به ساخت کارخانه های زغال سنگ را غیرضروری می کند.

ETC سه راه پیشنهاد کرده است که از طریق آنها می توان کربن صفر را بدست آورد:

-    استفاده از انرژی کمتر ضمن بهبود سطح زندگی در اقتصادهای در حال توسعه ، با دستیابی به پیشرفت های چشمگیر در بهره­ وری انرژی و تغییر جهت به یک اقتصاد چرخشی.

-    مقیاس بخشیدن به تأمین انرژی پاک با ایجاد ظرفیت های تولید انبوه با قدرت پاک ارزان، با سرعتی پنج تا شش برابر بیشتر از امروز.

-    استفاده از انرژی پاک در تمام بخشهای اقتصاد با استفاده از بسیاری از کاربردها در ساختمانها ، حمل و نقل و صنعت و بکارگیری فناوری­ها و فرآیندهای جدید با استفاده از هیدروژن، زیست توده پایدار یا جذب کربن در بخشهایی که نمی توانند الکتریکی شوند ، مانند صنایع سنگین یا حمل و نقل از راه دور و هواپیمایی.

این گزارش محاسبه می کند که نیاز به بهبود چشمگیری در بهره­ وری انرژی است، زیرا سالانه تأمین برق جهانی چهار تا پنج برابر رشد می کند تا به 115000-90000 تراوات ساعت برسد. سرعت سالانه ظرفیت باد و خورشید نیز باید پنج تا شش برابر آن در سال 2019 باشد. Adair Turner ، رئیس مشترک ETC گفت: "اقدام در دهه آینده بسیار مهم است - در غیر این صورت خیلی دیر خواهد شد."

منبع:

https://eandt.theiet.org/content/articles/2020/09/achieving-net-zero-carbon-by-2050-will-require-1tr-2tr-annually-report/

//isti.ir/Zw5p