روش جدید تولید اقتصادی سوخت هیدروژنی با ضایعات کشاورزی و نور خورشید

محققان روش جدیدی برای تولید سوخت هیدروژنی با بهره‌گیری از نور خورشید و ضایعات و کودهای کشاورزی معرفی کردند که باعث کاهش شش برابر در هزینه‌های تولید سوخت هیدروژن می‌شود!

محققان روش جدیدی برای تولید سوخت هیدروژنی با بهره‌گیری از نور خورشید و ضایعات و کودهای کشاورزی معرفی کردند که باعث کاهش شش برابر در هزینه‌های تولید سوخت هیدروژن می‌شود!

 

سوخت هیدروژنی به دلیل خاصیت پاک‌سوزی‌اش که در درجه اول بخار آب را به عنوان یک محصول جانبی منتشر می‌کند مشهور است. به طور سنتی، هیدروژن با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شود، روشی که نه تمیز است و نه از نظر انرژی کارآمد. الکترولیز که هیدروژن را از آب با استفاده از الکتریسیته جدا می‌کند، وقتی با انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، جایگزین سبزتری است. با این حال، مصرف انرژی بالای این فرآیند یک چالش قابل توجه بوده است.

 

موفقیت این تیم تحقیقاتی شامل معرفی بیوچار به عنوان یک ماده غنی از کربن به محفظه الکترولیز است. این بیوچار که از ترکیب ضایعات کشاورزی، کود دامی یا فاضلاب با اسید سولفوریک ایجاد می‌شود، برق مورد نیاز برای تولید هیدروژن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این استفاده نوآورانه از بیوچار مملو از کربن ضروری، در آزمایشات آنها بسیار مؤثر بود.

 

قابل توجه است که کود گاوی بهترین نتایج را در آزمایشات آنها داشت. محققان دریافتند که حتی یک باتری AA یا سلول خورشیدی نیروی کافی برای تولید هیدروژن را فراهم می‌کند. با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جریان‌های زباله بازیافتی، این روش پتانسیل رسیدن به صفر خالص را دارد.

 

این تیم قصد دارد تا دی‌اکسید‌کربن تولید شده در طول این فرآیند را جذب کرده و مجدداً مورد استفاده قرار دهد و به طور بالقوه از آن برای کربناته کردن نوشیدنی‌ها استفاده کند. به گفته این محققان این روش با تقریباً 35 درصد تبدیل بیوچار و انرژی خورشیدی به هیدروژن بسیار کارآمد و در سطح رکوردهای جهانی است.

 

منبع

//isti.ir/ZLry