فناوری های مواد و ساخت:

مدل برای اندازه گیری بهره‌وری زیست محیطی در صنعت آهن و فولاد چین

بر اساس آخرین تحقیقات، یک مدل با شاخص چند مرحله ­ای برای تولید چندگانه صنعت آهن و فولاد ارائه شده است. مدل پیشنهادی می‌تواند رشد بهره‌وری کل عوامل محیطی در سراسر سیستم و فرآیندهای فرعی را ارزیابی کند.

بر اساس آخرین تحقیقات، یک مدل با شاخص چند مرحله­ ای  Malmquist-luenberger index (MLPI) برای تولید چندگانه صنعت آهن و فولاد ارائه شده است. مدل پیشنهادی می‌تواند رشد بهره‌وری کل عوامل محیطی (ETFP) در سراسر سیستم و فرآیندهای فرعی را ارزیابی کند. در این تحقیق، یک مدل MLPI چند مرحله­ای، با در نظر گرفتن خروجی‌های تولید مطلوب و نامطلوب در فرآیندهای تولید چندگانه توسعه داده شده است.

این رویکرد پیشنهادی نه تنها رشد بهره‌وری کل عوامل محیطی (ETFP) درسراسر سیستم را ارزیابی می‌کند، بلکه پیشرفت و پسرفت هر یک از فرآیندهای فرعی آهن‌سازی و فولادسازی را نیز بررسی می‌کند. در این رویکرد، عوامل محرک تغییر ETFP از طریق آنالیز چند مرحله ای MLPI شناسایی شده­اند. با استفاده از این مدل پیشنهادی در 48 شرکت آهن و فولاد چین طی سالهای 2009-2013، اعتبار و صحت سنجی مدل­های پیشنهادی نشان داده شده است. علاوه بر این، این مطالعه تجزیه و تحلیل تفاوت منطقه­ای سیستم و ETFP چند مرحله­ای را در بین 31 استان در چین در مناطق شرقی، مرکزی و غربی بررسی کرده است.

نتایج نشان داده است که ETFP سیستم، فرآیند فرعی آهن‌سازی و فولادسازی سالانه افزایش می‌یابد، مهم‌ترین یافته این است که افزایش کارایی زیست‌محیطی حیاتی‌ترین عامل محرک در ارتقای رشد ETFP است. همچنین رگرسیون فنی فرآیند فرعی فولادسازی، منبع اصلی محدود کردن رشد ETFP سیستم است. رگرسیون فنی فرآیند فرعی فولادسازی، منبع اصلی محدود کردن رشد ETFP سیستم است. علاوه بر آن، تغییر سیستم ETFP بسیار متفاوت است، به گونه­ای که در منطقه شرقی بالاترین و در منطقه غربی کمترین مقدار است. در مقایسه با MLPI معمولی تک مرحله­ ای، MLPI چند مرحله ای کوچکتر است و قدرت تبعیض بیشتری دارد.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0307904X21005059

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZCxs