نظریه جدید در مورد تشکیل قاره‌ها و کراتون‌های زمین

کراتون‌ها مخازن مهمی برای زندگی انسان هستند و میزبان ذخایر معدنی ارزشمندی از جمله طلا، الماس و فلزات حیاتی به شمار می‌آیند و دانستن چگونگی شکل‌گیری آنها می‌تواند به جستجوی ما برای یافتن این منابع کمک کند.

دانشمندان اطلاعات جالبی در مورد علت تشکیل کراتون‌های سیاره زمین یا همان پوسته پایا کشف کرده‌اند که می‌تواند دلیل ایجاد آنها را که قدمت برخی به سه میلیارد سال قبل می‌رسد روشن نماید. پوسته پایا یا کراتون‌های زمین به عنوان تخریب ناپذیرترین بخش‌های پوسته زمین شناخته می‌شوند و اکنون محققان بر این باورند که ممکن است یک قطعه مهم از پازل تشکیل قاره‌ها را کشف کرده باشند و آن نقش هوازدگی باستانی در تشکیل این قسمت از زمین است.

 

پوسته‌های پایا تقریبا نیمی از پوسته قاره زمین را تشکیل می‌دهند. قدمت برخی از آنها به بیش از سه میلیارد سال قبل برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون تقریبا بدون تغییر باقی مانده‌اند و هوازدگی نقش مهمی در تثبیت آنها داشته است. هوازدگی از این جهت اهمیت دارد که وقتی سنگ‌ها هوازده می‌شوند، مواد معدنی تشکیل دهنده خود از جمله عناصر رادیواکتیو مانند اورانیوم، توریم و پتاسیم را آزاد می‌کنند همچنین بسیاری از کراتون‌ها حاوی لایه‌های گرانیتی هستند.

 

پیامدهای این مطالعه فراتر از آشنایی صرف با گذشته سیاره زمین است. کراتون‌ها مخازن مهمی برای زندگی انسان هستند و میزبان ذخایر معدنی ارزشمندی از جمله طلا، الماس و فلزات حیاتی به شمار می‌آیند و دانستن چگونگی شکل‌گیری آنها می‌تواند به جستجوی ما برای یافتن این منابع کمک کند.

 

منبع

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1hx