فناوری‌های فوتونیک و لیزر؛

نور درمانی شدید قبل از عمل جراحی می‌تواند برای محافظت از قلب مفید باشد

محققین دریافته‌اند که نور شدید می‌تواند ژن خاصی را تقویت نماید که می‌تواند متابولیسم موش و انسان را ازنظر مصرف اکسیژن بهینه کند. این تقویت می‌تواند ماهیچه‌های قلب را در عمل‌های جراحی پرخطر قلبی و غیر قلبی محافظت نماید.

محققین دانشگاه پزشکی کولورادو به‌تازگی دریافته‌اند که نور شدید می‌تواند ژن خاصی را تقویت نماید که می‌تواند متابولیسم موش و انسان را ازنظر مصرف اکسیژن بهینه کند. این تقویت می‌تواند ماهیچه‌های قلب را در عمل‌های جراحی پرخطر قلبی و غیر قلبی محافظت نماید.
نتایج آزمایش‌های این گروه بر روی موش‌هایی که تحت شرایط نوردهی شدید (10000 لوکس – تمام طیف – فیلتر فرابنفش – 14 ساعت روز – 10 ساعت شب) قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد که محافظتی قلبی صورت می‌پذیرد که در سطح پروتئین troponin و مقدار سلول‌های infarct نیز مشهود بوده است. نتایج برای موش‌های نابینا نشان می‌دهد که محافظت قلبی برای این دسته زمانی که در معرض نور شدید باشند اتفاق نمی‌افتد که نشان‌دهنده نیاز برای طیف مرئی است. در مرحله بعد، تاثیر نور شدید روی داوطلبین انسانی بررسی گردیده است. داوطلبین به مدت 5 روز متوالی و روزی 30 دقیقه تحت تابش با شدت 10000 لوکس قرارگرفته‌اند و مشخص شده است که به مانند موش‌ها، سطح ژن PER2 در نمونه‌های انسانی افزایش یافته است. تری گلیسیریدهای پلاسما، که جایگزینی برای انسولین هستند و متابولیسم کربوهیدرات به‌صورت قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است. به‌طورکلی این درمان متابولیسم را بهبود داده است.
با تقویت ژن‌های PER2 توسط نور، محققین دریافته‌اند که بافت قلب در مقابل شرایطی که اکسیژن‌رسانی ضعیف است می‌تواند محافظت شود. همچنین دریافته‌اند که نور مقدار آدنوزین قلبی، - ماده شیمیایی که جریان خون را تنظیم می‌کند – را افزایش داده است. به گفته سرپرست این گروه، قبلاً از اینکه نور شدید می‌تواند قلب را در مقابل سکته محافظت نماید اطلاع داشتیم ولی اکنون مکانیسم آن مشخص شده است.
نوردرمانی بیماران یک هفته قبل از جراحی می‌تواند محافظت از قلب را بیشتر به همراه داشته باشد. همچنین می‌توان با توسعه داروها بر اساس یافته‌های اخیر محافظت مشابهی را ایجاد نمود.
منبع
https://doi.org/10.1016/j.celrep.2019.07.020
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zwv2