فناوری‌های مواد و ساخت:

پیشرفت مفاهیم طراحی مدرن به سمت مواد ترکیبی دقیق با زیست‌توده‌های پلیمری

رکیب پلیمرهای مصنوعی با مولکول‌های زیستی مختلف، امکان دسترسی آسان به مواد بیو‌هیبریدی را فراهم می‌کند و بدین وسیله مزایایی را از هر دو بخش مصنوعی و طبیعی را کنار هم جمع می‌کند.

ترکیب پلیمرهای مصنوعی با مولکول‌های زیستی مختلف، امکان دسترسی آسان به مواد بیو‌هیبریدی را فراهم می‌کند و بدین وسیله مزایایی را از هر دو بخش مصنوعی و طبیعی را کنار هم جمع می‌کند. با توجه به توسعه سریع ابزارهای مصنوعی و تعمیق درک ساختار و عملکرد ساختارهای زیستی (بیومولکول)، این زیست توده‌های پلیمری نه‌تنها برای کاربردهای زیست پزشکی مهم هستند بلکه می‌توانند به عنوان سازه‌های نوآورانه در علم مواد، عمل کنند.
در مطالعات اخیر، مجموعه‌ای از زیست توده‌های پلیمری تعریف‌شده از نظر ساختاری و کاربرد آن‌ها به عنوان بلوک‌های ساختاری برای تهیه بیوهیبریدها بررسی شده است. از این منظر، پیشرفت‌های اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و مهم‌ترین پیشرفت‌ها در این زمینه نشان داده شده که برای این منظور، ابتدا رویکردهای مصنوعی کلی که برای ساخت زیست توده‌های پلیمری دقیق به کار برده می‌شود، معرفی شده است. همچنین مواد شیمیایی مختلف برای ترکیب‌های خاص زیست توده‌ها، رویکردهای مختلف برای کنترل اندازه، توزیع، توپولوژی و عملکرد زیست سازه‌های پلیمری ارائه شده است.
سپس پیشرفت‌های اخیر زیست توده‌های پلیمری بر اساس واحدهای بیولوژیکی مختلف ازجمله پروتئین/پپتیدها، اسیدهای نوکلئیک، کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و حتی سلول‌های زنده مورد بررسی قرار گرفته است. به‌طور خاص، این تحقیق روی شکل‌های مختلفی از سازه‌های تعریف‌شده در مقیاس‌های طولی مختلف اعم از پلیمرهای دقیق و نانوساختارهای طراحی شده توسط بیومولکول‌ها تا ترکیب‌های بسیار مرتب شده زیست توده پلیمری در محلول، بالک ماده و سطح ماده متمرکز شده است.
منبع:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0079670020300344
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZNF3