درخواست طرح پیشنهادی (RFP):

برگزاری کارگاه فنی و آموزشی فناوری فوتونیک برای مدارس برتر

با عنایت به اهمیت استعدادیابی و تربیت نیروی انسانی خلاق، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، از فعالان حوزه فوتونیک و لیزر دعوت می‌نماید ضمن مشخص نمودن موارد زیر، نسبت به تنظیم و ارسال پیشنهاد‌های همکاری خود به این ستاد اقدام نمایند.

با عنایت به اهمیت استعدادیابی و تربیت نیروی انسانی خلاق، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، از فعالان حوزه فوتونیک و لیزر دعوت می‌نماید ضمن مشخص نمودن موارد زیر، نسبت به تنظیم و ارسال پیشنهاد‌های همکاری خود به این ستاد اقدام نمایند.
در این فراخوان از شخصیت‌های حقوقی (شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و...) دعوت می‌شود؛ با در نظر گرفتن موارد 8گانه ذیل، پیشنهاد‌های خود را حداکثر تا تاریخ 98/7/1، از طریق بخش ارسال طرح در سایت این ستاد، ارسال نمایند. تمامی متقاضیان علاقه‌مند و توانمند، می‌توانند پس از مطالعه راهنمای ارسال طرح در سایت ستاد، ابتدا در سامانه اطلاعات فعالان ثبت نام نموده و سپس پیشنهاد خود را با تکمیل فرم کاربرگ نهایی پیشنهاد طرح، ارسال نمایند.
لازم به ذکر است که استفاده از حمایت‌های این ستاد منوط به تایید نهایی طرح پس از انجام ارزیابی، بررسی‌ و داوری‌های لازم می‌باشد. تکمیل و ارسال کاربرگ نهایی پیشنهاد طرح به معنای پذیرش قطعی و دریافت حمایت نخواهد بود.
در صورت بروز هرگونه مشکل در تکمیل و یا ثبت اطلاعات در سایت ستاد، می‌توانید با دفتر ستاد به شماره 22414193-021 داخلی 1211 و برای دریافت اطلاعات تکمیلی درخصوص درخواست طرح پیشنهادی با شماره 22183113-021، تماس حاصل نمایید.
1-هدف از اجرای طرح:
در این طرح، هدف برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس استعداد درخشان آموزش و پرورش برای ایجاد علاقه و انگیزه در دانش‌آموزان این مدارس و ارتقای میزان آگاهی آنها نسبت به مبانی فیزیک نور و اپتیک، مفاهیم مقدماتی فناوری فوتونیک و کاربردهای آن در زندگی روزمره است.
2-چارچوب اجرای طرح:
در این طرح کارگاه‌های آموزشی به صورت یک الی دو روزه و در قالب کارگاه‌های حداکثر یک ساعت و نیمه برگزار خواهد شد. زمان‌بندی اجرا باید به گونه‌ای باشد که دست کم 5 کارگاه در هر دوره برگزاری، اجرا شود. در اجرای این کارگاه‌ها موارد زیر حائز اهمیت است.
- سطح محتوای ارائه شده در کارگاه باید متناسب با سطح درک و فهم دانش‌آموزان استعدادهای درخشان در نظر گرفته شود.
-تا حد امکان از ارائه فرمول‌ها و روابط ریاضی اجتناب شود و اساس آموزش مبتنی بر مشاهده، تجربه و کار با ادوات عملی و آموزشی باشد به گونه‌ای که فراتر از پدیده‌هایی که در آزمایشگاه‌های معمول دیده می‌شوند را شامل شود.
-تا حد امکان آموزش به صورت تئوری محض نباشد و جلسات به صورت کار تجربی و گروهی دانش‌آموزان با تجهیزات و یادگیری حین کار صورت پذیرد.
-تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش در هر دوره به صورت دقیق، شامل تعداد نفرات، تعداد گروه‌ها و تعداد آزمایش‌ها برای هر فرد مشخص شود.
-برنامه کارگاه‌ها و ادوات مورد نیاز برای هر کارگاه به صورت جزئی نوشته شود.
3-محل برگزاری کارگاه‌ها:
محل برگزاری کارگاه‌ها در مدارس استعداد درخشان خواهد بود و هر دوره برگزاری در یک مدرسه اجرا خواهد شد. حمل، چیدمان و جمع‌آوری تجهیزات و ادوات آموزشی به عهده مجری خواهد بود. ضروری است مجری در طرح پیشنهادی، مشخصات فضای اجرا شامل متراژ، تجهیزات مورد نیاز برگزاری که به عهده مدرسه است مانند میز، صندلی و ...، تعداد انشعابات برق و هر آنچه که در حین برگزاری مورد نیاز بوده و تامین آن بر عهده مدرسه خواهد بود قید نماید.
4-مدرسین و نیروی انسانی:
الزامی است کلیه مدرسین دارای مدرک تحصیلی فوتونیک و یا فیزیک با گرایش مرتبط بوده و تجربه و تخصص کافی در حوزه فناوری فوتونیک داشته باشند. لازم است حداقل به ازای هر 12 دانش‌آموز یک مدرس به صورت مستقیم در آزمایشگاه حضور داشته باشد.
5-تجهیزات و ادوات آموزشی:
تجهیزات مورد استفاده در کارگاه‌ها باید ایمنی کافی برای بکارگیری در مدارس و مخطبان دانش‌آموز را داشته باشند. در بحث ایمنی لیزر و پرتوها، دستور العمل‌های بخش حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی مورد نظر قرار گیرد و تجهیزات پرتوساز اعم از لیزر و دیگر منابع نوری به گونه‌ای انتخاب شوند که نیاز به اخذ مجوز از مرکز حفاظت در برابر اشعه نباشد.
کیت‌ها باید از کیفیت مطلوب و طول عمر مناسب برای آموزش برخوردار باشند.
ضروری است لیست کامل تجهیزات با جزئیات و بهمراه کلیه قطعات، و قیمت هر یک در پروپوزال ارائه گردد. به صورت جداگانه لیست مواد و قطعات مصرفی و هزینه جاری برای مربوط به این موارد برای برگزاری هر کارگاه در پروپوزال قید شود. تجهیزات با احتمال آسیب، باید به صورت مازاد در لیست تجهیزات در نظر گرفته شود.
6-محتوای آموزشی:
محتوای آموزشی باید در محدوده فهم دانش‌آموزان، به مبانی فوتونیک، پدیده‌های فوتونیکی و کاربردهای فوتونیک بپردازد و شامل موارد زیر باشد:
-مبانی نور از قبیل:
آموزش خصوصیات نور، پلاریزاسیون، پراکندگی، تداخل و ...
-خواص لیزر از قبیل:
همدوسی، تکرنگی و ...
-آشنایی با ادوات نوری از قبیل:
انواع لنزها، انواع لیزرها، منابع نوری و ...
-آشنایی با سیستم‌های فوتونیکی از قبیل:
ویدئو پروژکتور، سیستم های واقعیت مجازی، فیبر نوری و ...
-آشنایی با مواد فوتونیکی از قبیل:
انواع بلور‌ها و خواص آنها، بلورهای دوشکستی و ...
-دست کم یک نرم‌افزار ساده طراحی اپتیکی (برای مثال ZEMAX یا COMSOL) آموزش داده شود.
در پایان قید شود که پس از اجرای این دوره دانش‌آموزان چه مهارت‌هایی را کسب می‌کنند.
7-درسنامه
لازم است طرح آزمایش شامل محتوای آموزشی، روند اجرای آزمایش، نتیجه گیری و راه کارهای ادامه موضوع توسط دانش‌آموز پس از کارگاه در پیوست پروپوزال ارائه شود. درسنامه اجرای آزمایش‌ها منطبق بر تجهیزات تهیه شده ارائه گردد و در هر درسنامه به صورت مشخص تجهیزات مورد نیاز قید گردد.
8-مباحث مالی:
هزینه تجهیزات با جزئیات قید گردد.
هزینه پرسنلی به تفکیک نفر ساعت قید گردد.
هزینه‌های اجرا شامل حمل و نقل، مواد مصرفی و ... قید گردد.
در یک جدول هزینه کامل برگزاری یک دوره (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ثابت و اولیه) قید گردد.
تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش در هر دروه و در کل اجرای این طرح به صورت دقیق قید گردد و هزینه تمام شده برای آموزش هر نفر محاسبه گردد.
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z4w2