فناوری‌های مواد و ساخت:

ارزیابی استفاده از پلیمرها در ساختمان های مسکونی

در این کار تحقیقاتی به چگونگی جایگزینی برخی پلیمرها از جمله مواد عایق پلی یورتان اتیلن ترموست (PUR) با موادی با انرژی و ضرایب انتشار CO2 کمتر پرداخته شده است که منجر به مصرف انرژی کلی کمتری در طول عمر ساختمان مسکونی می شود.

ساختمان های مسکونی بخش بزرگی از انرژی جهان را با انتشار CO2 قابل توجهی، مصرف می کنند. در تازه ترین تحقیقات، ارزیابی انرژی چرخه زندگی یک خانه با انرژی تقریبا صفر در نیوزلند بر اساس مواد نسبت به عناصر ساختمانی صورت گرفته است. نشان داده شده است پلیمرها کاهش 59 درصد از انرژی مصرفی و 89 درصد از انتشار دی اکسید کربن را با فرض یک عمر 50 ساله برای خانه مورد بررسی، به خود اختصاص می دهند.

در این مطالعات، با استفاده از یک رویکرد جدید، آنالیز مقایسه انرژی چرخه زندگی (LCEA) برای یک خانه به عنوان مطالعه موردی انجام شده است. این تحقیق شامل طبقه بندی خروجی های LCEA به عنوان گروه های موادی برای درک سهم ایجاد شده به وسیله پلیمرهای استفاده شده در صنعت ساختمان، که اخیرا بیشتر آنها به مواد هیدروکربنی لازم برای تولید آنها بستگی دارد، می باشد. در این کار تحقیقاتی به چگونگی جایگزینی برخی پلیمرها از جمله مواد عایق پلی یورتان اتیلن ترموست (PUR) با موادی با انرژی و ضرایب انتشار CO2 کمتر پرداخته شده است که منجر به مصرف انرژی کلی کمتری در طول عمر ساختمان مسکونی می شود. اما بعضی از پلیمرها به راحتی با مواد دیگر جایگزین نمی شوند.  برخی از انواع پلیمرها، مانند پلی وینیل کلرید (PVC) که برای عایق بندی سیم کشی برق استفاده می شود، به راحتی قابل تعویض نیست. در این تحقیق همچنین به اهمیت در نظر گرفتن منبع انرژی برای هر دو مصالح ساختمانی و مواد با کاربردهای خانگی در طول عمر آنها پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد بیش از 50 درصد از انرژی چرخه زندگی و حدود 90 درصد از انتشار CO2 چرخه زندگی از پلیمرها منشا می گیرد که بیشتر به شکل مواد عایق، برای بهبود راندمان انرژی خانه استفاده می شود.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352710220307853

//isti.ir/ZQpp