فناوری های مواد و ساخت:

افزایش کاربردهای چاپ سه بعدی حجمی با استفاده از رزین های جدید

تولید یک رزین پلیمری جدید حساس به نور، باعث شده است کنترل بیشتری روی اشیا چاپ سه بعدی شده ایجاد شود.

تولید یک رزین پلیمری جدید حساس به نور، باعث شده است کنترل بیشتری روی اشیا چاپ سه بعدی شده ایجاد شود.

فناوری چاپ سه بعدی، از ابتدای تاسیس آن در اوایل دهه 1980، به عنوان ابزاری آینده نگرانه و انقلابی در ساخت ظاهر شده است. در میان بسیاری از نوآوری ها، تکنیکی به نام چاپ افزایشی حجمی وجود دارد که در آن یک جسم جامد سه بعدی با تابش الگوهای مختلف نوری به آن، از یک ماده مایع حساس به نور تولید می شود.

در مقاله ای که اخیرا در Advanced Materials منتشر شده است، تیمی از محققان در آزمایشگاه Lawrence Livermore National Laboratory، یک استراتژی کاملا تنظیم شده را با استفاده از یک فوتورزین جدید thiol-ene گزارش داده اند. آنها ادعا کرده اند که با تطبیق رزین thiol-ene با الگوی جدید، گام مهمی در جهت نشان دادن قابلیت انعطاف پذیری مواد (ساخت افزایشی حجمی) برداشته شده است. مواد thiol-ene بسیار جذاب هستند. زیرا شبکه های پلیمری منظمی دارند و عملکرد بسیار گسترده تری را از سفت و محکم گرفته تا نرم و کشسان امکان پذیر می کنند.

این تیم تحقیقاتی در مطالعه خود، با استفاده از thiol-ene، یک کلاس جدید از رزین ها را ایجاد کردند. آنها با استفاده از توزیع سه بعدی نور، توانستند تصاویر تولید شده با استفاده از یک الگوریتم را بر روی رزین ریخته و باعث پلیمریزاسیون در مکان های خاصی برای تولید اشیا سه بعدی مانند حلقه ها شوند.

این روش بسیار هیجان انگیز است زیرا می توان از آن برای ساخت قطعانت کامل به طور همزمان و بدون لایه گذاری در عرض چند ثانیه استفاده کرد.

این تیم خوش بین است که گسترش گزینه های مواد برای فناوری های چاپ سه بعدی، زمینه را برای کنترل و پیچیدگی بهتر در مواد چاپ سه بعدی شده فراهم می کند.

منبع:

https://www.advancedsciencenews.com/a-new-resin-expands-the-scope-of-volumetric-printing/?elq_mid=49108&elq_cid=21286692&utm_campaign=31080&utm_source=eloquaEmail&utm_medium=email&utm_content=EMAIL%20Advanced%20Science%20News%20DE%201ST%20201208%20GSALL

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZtZq