فناوری‌های مواد و ساخت؛

کنترل گازهای گلخانه‌ای با تبدیل دی اکسید کربن به کربن جامد

گروه تحقیقاتی تحت هدایت دانشگاه RMIT استرالیا، روش جدید را ایجاد نموده که می‌تواند دی اکسید کربن را از گاز به ذرات جامد کربن تبدیل کند.

گروه تحقیقاتی در دانشگاه RMIT استرالیا، روش جدید را ایجاد نموده که می‌تواند دی اکسید کربن را از گاز به ذرات جامد کربن تبدیل کند. این محققان از فلزات مایع برای تبدیل دی اکسید کربن به زغال سنگ استفاده کرده‌اند، که این موضوع می‌تواند روش جذب و ذخیره کربن را تغییر داده و در نتیجه ایمن‌سازی و حذف دائمی گاز گلخانه‌ای از جو زمین را به دنبال داشته باشد.
فناوری‌های فعلی جذب و ذخیره کربن، بر فشرده‌سازی CO2 به صورت مایع، انتقال آن به یک سایت مناسب و تزریق و ذخیره‌سازی آن به زیر زمین تمرکز دارند. اما پیاده‌سازی آن با چالش‌های مهندسی، مسائل اقتصادی و نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد نشت احتمالی از سایت های ذخیره‌سازی روبرو است.
دکتر Torben Daeneke محقق RMIT می‌گوید:"تبدیل CO2 به جامد می‌تواند یک رویکرد پایدارتر باشد. در حالی که ما نمی‌توانیم به معنای واقعی کلمه، زمان را به عقب بازگردانیم، تبدیل دی اکسید کربن به زغال و بازگرداندن آن به زمین، کمی شبیه بازگرداندن به عقب زمان انتشار آن است. تا به امروز، CO2 تنها در دماهای بسیار بالا به یک جامد تبدیل شده است که این امر باعث عملی نبودن موضوع از لحاظ صنعتی می‌شود. ما نشان داده‌ایم که با استفاده از فلزات مایع به عنوان کاتالیزور در فرایندی کارامد و مقیاس‌پذیر، امکان تبدیل گاز را به حالت جامد آن در دمای اتاق است.
برای تبدیل CO2، محققان یک کاتالیزور مایع فلزی با خواص سطحی خاصی طراحی کرده‌اند که آن را در انتقال الکتریسته در هنگام فعال شدن شیمیایی سطح، به شدت کارآمد می‌کند. CO2 که در یک ظرف پر از مایع الکترولیت و مقدار کمی از فلز مایع حل شده است، با جریان الکتریکی شارژ می شود. CO2 به آرامی به تکه‌های جامد کربن تبدیل و به طور طبیعی از سطح مایع فلزی جدا می‌شوند که این موضوع امکان تولید پیوسته کربن جامد را فراهم می‌سازد.
منبع:
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190226112429.htm
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zku1