فناوری‌های مواد و چاپ سه بعدی؛

استفاده از مواد قدیمی برای تولید محلول های جدید و پایدار

یک گروه به سرپرستی پروفسور Rolf Mulhaupt در حال تولید کامپوزیت‌های تک پلیمری هستند که می‌توانند از مواد اولیه فسیلی و تجدیدپذیر تولید شوند و بعدا بدون پسماند بازیافت شوند.

یک گروه به سرپرستی پروفسور Rolf Mulhaupt در حال تولید کامپوزیت‌های تک پلیمری هستند که می‌توانند از مواد اولیه فسیلی و تجدیدپذیر تولید شوند و بعدا بدون پسماند بازیافت شوند.
این کامپوزیت‌های تک پلیمری، هیدروکربن‌های تقویت‌شده را در خود جای‌داده‌اند. به گفته محققان، در این مواد استحکام بالا، سفتی و مقاومت در برابر ضربه، بدون نیاز به مواد افزودنی حاصل می‌شود.
کامپوزیت‌های تک پلیمری در فرایندهای بسیار با انرژی و با صرفه‌جویی در منابع، تولید می‌شوند و به‌عنوان مواد یا منبع انرژی کاملاً قابل بازیافت هستند. همراه با چاپ سه‌بعدی، امکاناتی کاملا جدید به وجود می‌آید.
ویژگی خاص چاپ سه‌بعدی، ساخت قطعات منحصربه‌فردی است که در آینده اهمیت پیدا می‌کنند، به‌عنوان مثال در زمینه‌های پزشکی و ارتوپدی. برخلاف کامپوزیت‌های معمولی، کامپوزیت‌های تک پلیمری ساخت‌وسازهای بسیار سبک و پایدار دارند و در زمینه ارتوپدی بسیار کمک‌کننده هستند.
گروه دوم در Freiburg مشغول تولید مواد جدید از مواد زائد مانند پوست پرتقال و کاغذ زباله است که می‌تواند به‌عنوان مواد در برنامه‌های چاپ سه‌بعدی مورداستفاده قرار گیرد.
کاغذ زباله‌های تصفیه نشده ابتدا خمیر می‌شوند و به آنها نشاسته اضافه می‌شود تا خمیری ایجاد شود که چاپگرهای سه‌بعدی بتوانند پردازش کنند. کانی کردن مواد با سیلیکات باعث تقویت ویژگی‌های مکانیکی و همچنین مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر شعله می‌شود. چگالی کم مواد جدید، آن را به‌ویژه برای استفاده در ساخت‌وسازهای سبک مناسب می‌کند. به گفته این تیم تحقیقاتی، صرفه‌جویی در وزن می‌تواند در هنگام حمل‌ونقل موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت شود، که در کنار استفاده از مواد زاید در ساخت، تاثیر مثبت بر پایداری کلی خواهد داشت.
منبع:
https://www.advancedsciencenews.com/using-old-materials-to-create-new-sustainable-solutions/
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zb92