باتری فیبرکربنی جدید ساخته شد

محققان با هدف متحول کردن صنعت حمل و نقل با مواد فیبر کربن پیشگامانه خود که قادر به ذخیره انرژی الکتریکی است اقدام به ساخت یک باتری تقریبا بی‌وزن از جنس فیبرکربن نموده است.

استارتاپ سینونیوس از دانشگاه چالمرز با هدف متحول کردن صنعت حمل و نقل با مواد فیبر کربن پیشگامانه خود که قادر به ذخیره انرژی الکتریکی است اقدام به ساخت یک باتری تقریبا بی‌وزن از جنس فیبرکربن نموده است.

 

آنها مدعی هستند که این نوآوری پتانسیل کاهش وزن خودروهای الکتریکی و هواپیماها را تا پنجاه درصد دارد. این ماده هم به عنوان یک جزء ساختاری و هم یک باتری عمل می‌کند و نیاز به باتری‌های سنگین مجزا را از بین می‌برد که این امر می‌تواند به توسعه وسایل نقلیه الکتریکی سبک‌تر و کارآمدتر با برد طولانی‌تر و هواپیماهای سبک‌تر با مصرف سوخت کمتر کمک نماید.

 

در حقیقت آنها یک کامپوزیت ابتکاری فیبر کربنی را توسعه داده‌اند که به عنوان باتری نیز عمل می‌کند. با جایگزینی بخشی از مواد ساختاری در کاربردهای مختلف با کامپوزیت چند منظوره می‌توان ظرفیت ذخیره‌سازی الکتریکی را بدون افزودن وزن یا حجم افزایش داد که  از سوی دیگر می‌تواند منجر به کاهش وزن و حجم سیستم نیز شود و در عین حال ظرفیت باتری (یا ترکیبی از آن) را حفظ کند.

 

با این حال چگالی انرژی این ماده هنوز در حال توسعه است و گفته می‌شود که در حال حاضر بین 25 تا 50 درصد باتری‌های لیتیوم یون معمولی است. هر چند که باتری‌های ساختاری ممکن است به همان سطح کارایی باتری‌های سنتی نرسند ولی قابلیت تحمل بار ساختاری آنها اجازه می‌دهد تا دستاوردهای قابل توجهی در سطح سیستم داشته باشند. علاوه بر این، چگالی انرژی کمتر باتری‌های ساختاری آنها را نسبت به باتری‌های استاندارد ایمن‌تر می‌کند به‌ویژه که این باتری‌ها حاوی مواد فرار نیستند.

 

منبع

//isti.ir/Znvy