بادوام‌ترین مشعل پلاسمای جهان ساخته شد

محققان چینی در یک طرح جدید زمان کارکرد مشعل پلاسما را از چند روز به چند سال افزایش داده‌ند که منجر به بدل شدن به بادوام‌ترین مشعل پلاسما در جهان شده است.

محققان چینی در یک طرح جدید زمان کارکرد مشعل پلاسما را از چند روز به چند سال افزایش داده‌ند که منجر به ساخت بادوام‌ترین مشعل پلاسما در جهان شده است.
 
مشعل های پلاسما جریان ثابتی از پلاسما را تولید می‌کنند که حالت چهارم ماده است. این گاز یونیزه شده برای برش دقیق مواد رسانای الکتریکی استفاده می‌شود. به طور معمول گازهای بی‌اثر مانند هلیوم، نئون و آرگون در مشعل‌های پلاسما استفاده می‌شود. رایج‌ترین مخلوط گاز در صنعت آرگون مخلوط با هیدروژن است زیرا مقرون به صرفه است و داغ‌ترین شعله و شفاف‌ترین برش‌ها را ایجاد می‌کند. مشعل‌های پلاسما در صنایع مختلف کاربردهای زیاد دارند زیرا می‌توانند پلاسما با دمای بالا به طور موثر تولید کنند. آنها در متالورژی کم کربن، کروی شدن پودر، آماده‌سازی مواد کربنی و پاشش مواد پیشرفته  بکار می‌روند.
 
با این حال طول عمر محدودشان مانع از کاربرد آنها در مقیاس بزرگ شده است. کاتدهای ثابت معمولی پس از اتمام نیاز به تعویض دارند که در نتیجه طول عمر کوتاه و هزینه‌های نگهداری بالا را به دنبال دارد. این تیم تحقیقاتی راه‌حل ساده و موثری برای مشکل تخلیه کاتد پیدا کرده است. آنها یک سیستم کاتد تغذیه پیوسته ایجاد کردند که می‌تواند به سرعت سیستم‌های قدیمی و فرسوده را بدون قطع شدن مشعل پلاسما پر کند. این می‌تواند محدودیت طول عمر را از بین ببرد و طول عمر عملیاتی تقریباً نامحدود شعله پلاسما را ارائه دهد.
 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZoKx