بازدید از ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف کشور برای دستیابی به قطب علمی/ تک جمله کاهش خام فروشی را معنی می‌کنیم

دکتر مصطفی میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که اولویت‌های اقتصادی و کاهش خام فروشی را که مورد تأکید حاکمیت است، در بازدید‌های استانی عملیاتی کنیم و از دانش و فناوری استفاده کنیم تا این تک جمله را به صورت کامل معنی کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در نظر دارد هر ماه، جلسات هم‌اندیشی متعددی را در سراسر کشور با مجموعه‌هایی که می‌توانند در چشم‌انداز و مأموریت‌های این نهاد مؤثر باشند، برگزار کند. 
 
دکتر مصطفی میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در این رابطه خاطر نشان نمود: به دنبال این هستیم که اولویت‌های اقتصادی و کاهش خام فروشی را که مورد تأکید حاکمیت است، در بازدید‌های استانی عملیاتی کنیم و از دانش و فناوری استفاده کنیم تا این تک جمله را به صورت کامل معنی کنیم. بر این اساس، از ابتدای سال جاری، سفر‌های استانی برای بازدید از ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی شده است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اولین مقصد برای این برنامه بود.
 
دکتر مصطفی میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در خصوص برنامه‌ریزی انجام شده در ستاد برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی در اصفهان توضیح داد: به دعوت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدیدی از این مرکز در اواخر فروردین ماه انجام شد. طی این سفر، جلسه هم‌اندیشی با مدیران اصلی این شهرک علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد و موضوعات مختلفی در این جلسات مطرح شد. همچنین در حاشیه این جلسه، چهار شرکت کاندید شدند تا با ستاد جلسات بیشتری به منظور تفاهم همکاری داشته باشند.

وی افزود: یکی ازاین شرکت‌ها در حوزه تولید مواد اولیه پلیمری، دو شرکت در حوزه ساخت افزایشی و دیگری هم در حوزه فناوری وابسته به معدن و استحصال عناصر از معادن مختلف فعالیت می‌کردند. شرکت حوزه پلیمری، آمادگی خود را برای حمایت از تیم‌های تحقیقاتی اعلام کرد و تأکید کرد حاضر است زیرساخت‌های خود را با شرکت‌هایی که نیاز به زیرساخت لازم برای رساندن یک محصول آزمایشگاهی به محصول صنعتی را دارند؛ به اشتراک بگذارد.

دکتر میلانی در ادامه بیان کرد: شرکت فعال در حوزه ساخت افزایشی نیز از آخرین محصولات خود در حوزه ساخت افزایشی فلزی، رونمایی کرد و برای حمایت از فناور‌های حوزه تأمین مواد اولیه اعلام آمادگی کرد. دیگر شرکت فعال در حوزه پلنت چاپ سه بعدی پلیمری، با استفاده از شبکه‌ای از پرینتر‌های سه بعدی توانسته بود به سرعت، به ساخت نمونه دست یابد و با پلتفرم‌هایی که تشکیل شده بود، پرسنل شرکت می‌توانستند به راحتی سفارش‌های مختلف را پذیرش کنند. مسئولان این شرکت به دنبال سرمایه‌گذاری بودند تا بتوانند تعداد پرینتر‌ها را افزایش دهند.
 
وی تصریح کرد: شرکت چهارم که در حوزه معدن فعالیت می‌کرد، توانسته بود با تغییر مواد معدنی، به افزایش بهره وری معادن دست یابد. اعضای این شرکت طرحی را برای استحصال منیزیم از شورابه‌ها داشتند که به دنبال حمایت‌های لازم برای به نتیجه رساندن این طرح بودند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در ادامه بیان کرد: در ادامه این سفر، از دو شرکت دانش بنیان که توانسته بودند با استفاده از امکانات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، ظرفیت‌های خود را گسترش دهند، بازدید کردیم. یکی از این شرکت‌ها در حوزه استاندارد فعال بود و توانسته بود با ایجاد زیرساخت‌ها، استاندارد‌سازی فیلتر‌ها را به صورت داخلی انجام دهد. بر این اساس، آزمون‌هایی که هر شرکت نیاز دارد تا استاندارد را اخذ کند، توسط این شرکت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با چند مجموعه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز رایزنی‌هایی انجام شد اما این رایزنی‌ها، هنوز به مرحله تفاهم نامه نرسیده است. مقرر شد تا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، قطبی برای استخراج مواد ارزشمند از باطله‌ها و شورابه‌ها شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. چرا که در صد بالایی از مواد ارزشمند و کمیاب در دنیا از همین منابع تولید می‌شود و جای خالی آن در کشور ما نیز حس می‌شد.

دکتر میلانی در پایان خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، هر منطقه را در ساخت پیشرفته به یک قطب برای موضوع خیلی خاص تبدیل کنیم و اگر بتوانیم به این مهم دست یابیم؛ موفق شده‌ایم. به دنبال این هستیم که اولویت‌های اقتصادی و کاهش خام فروشی را که مورد تأکید حاکمیت است، در این طرح‌ها عملیاتی کنیم و از دانش و فناوری استفاده کنیم تا این تک جمله را به صورت کامل معنی کنیم.
//isti.ir/ZHZy