فناوری‌های فوتونیک و لیزر:

تبدیل آلومینای موجود در سرباره فرونیکل به مواد نسوز تحت تابش مایکرویو

در مطالعات جدید، یک رویکرد جدید برای بهبود آماده‌سازی مواد نسوز با کیفیت عالی، به وسیله تف جوشی مخلوطی از سرباره فرونیکل و اکسید منیزیم در مایکرویو و با افزودن آلومینا تا 10 درصد وزنی، ارائه شده است.

در مطالعات جدید، یک رویکرد جدید برای بهبود آماده‌سازی مواد نسوز با کیفیت عالی، به وسیله تف جوشی مخلوطی از سرباره فرونیکل و اکسید منیزیم در مایکرویو و با افزودن آلومینا تا 10 درصد وزنی، ارائه شده است. در این تحقیقات، نشان داده شده است که در فرایند تف جوشی در مایکرویو، افزودن مقدار مناسبی از آلومینا می‌تواند در تشکیل فورستریت با اندازه ذرات ریز و نسبتا یکنواخت نقش داشته باشد.
این فرایند تف جوشی همچنین باعث تولید اسپینل آلومینات منیزیم با نقطه ذوب بالا، اسپینل آلومینات آهن منیزیم و اسپینل کرومات آلومینیوم منیزیم می شود که جایگزین اسپینل کرومات منیزیم تشکیل شده در طول فرایند تف جوشی بدون حضور آلومینا، و در نهایت بهبود خاصیت دیرگدازی و دیگر خواص حاصل از مواد نسوز می شود.
در واقع، با افزودن 4 درصد وزنی آلومینا به مخلوط سرباره و 25 درصد وزنی اکسید منیزیم تف جوشی شده برای پخت در دمای 1250 درجه سانتیگراد تنها در 20 دقیقه، مواد نسوزی به دست می‌آید که دارای خاصیت دیرگدازی در دمای 1790 درجه سانتیگراد است. این در حالی است که بدون حضور آلومینا، این محصول دارای خاصیت دیرگدازی تا دمای 156 درجه سانتیگراد است.
روش فرض شده در این مطالعه، پتانسیل خوبی در بهبود تغییر سرباره فرونیکل به مواد ارزشمند دارد که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زیست محیطی منفعت دارد.
منبع:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272884219333681
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZoW3