دانمارک در فکر ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی در جهان

شرکت گمنام سولار فیوچر که در سال 2014 با تمرکز بر راهکارهای سلول خورشیدی سودآور برای صنعت و کشاورزی تاسیس شده است مدعی است قصد دارد بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی جهان را در شهر هورسنس دانمارک بسازد.

شرکت گمنام سولار فیوچر که در سال 2014 با تمرکز بر راهکارهای سلول خورشیدی سودآور برای صنعت و کشاورزی تاسیس شده است  مدعی است قصد دارد بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی جهان را در شهر هورسنس دانمارک بسازد.

این شرکت از زمان تاسیس تعدادی پروژه مشابه از جمله نصب‌ پنل بر روی سقف اپرا در کپنهاگ و چندین تاسیسات زمینی برای پل اورسوند که دانمارک و سوئد را به هم متصل می‌کند را به سرانجام رسانده است و اکنون در تلاش است تا سفارش ایجاد یک نیروگاه خورشیدی 35 مگاواتی پشت‌بامی را در مرکز لجستیک جدید DSV در هورسنس انجام دهد و انتظار می‌رود تا ماه دسامبر 2024 میلادی تکمیل شود.

در دانمارک معمولاً نیروگاه‌های خورشیدی با اندازه تولید مشابه فقط به عنوان مزارع خورشیدی بر روی زمین برپا می‌شوند و سابقه نداشته است که چنین پروژه‌ای با این وسعت در دانمارک روی سقف‌های صنعتی انجام گردد و برای یافت نمونه‌های مشابه باید به خارج از کشور (دانمارک) نگاه کنید. این پروژه در صورت انجام شدن در مقایسه با بزرگ‌ترین پروژه‌های دیده شده در جهان از جمله کارخانه گیگافکتوری تسلا در نوادا وسیع‌تر و تولید برق بیشتری خواهد داشت زیرا ساختمان مرکز تدارکات DSV بیش از 300,000 متر مربع (30 هکتار) مساحت دارد، وسعتی که با پنجمین ساختمان وسیع جهان مطابقت دارد و اکثر سطح سقف آن توسط پنل‌های خورشیدی پوشانده خواهد شد.

طبق ادعای این شرکت خروجی کل این پروژه که با سیستم بالاست ساخته می‌شود 35 مگاوات بر ثانیه و تولید سالانه آن 33 گیگاوات ساعت خواهد بود. به علاوه هر سال 5300 تن از تولید گاز دی‌اکسید‌کربن جلوگیری خواهد نمود. با توجه به فشردگی جدول زمانی نصب و بهره‌برداری باید دید آیا این ایده بلندپروازنه به نتیجه خواهد رسید یا خیر. در هر صورت با توجه به گستردگی بیشتر گیگافکتوری تسلا و گیگاتگزاس که به ترتیب تنها 8 و 30 مگاوات بر ثانیه تولید دارند در واقعی بودن این داده‌ها دانمارکی‌ها و امکان شکست دادن این رکوردها ابراز تردید شده است.

 

منبع

 

ارتباط با ستاد در صفحات تلگرام - اینستاگرام - بله

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZCEx