فناوری‌های مواد و فوتونیک؛

دیودهای ناپایدار ساطع کننده نور با قابلیت تجزیه بیولوژیکی

نتیجه یک تحقیقات نمونه‌ای از دیودهای ساطع کننده نور گذرا (LED) را نشان می‌دهد که می‌توانند به‌طور کامل در محلول‌های آبی حل شوند و به محصولات نهایی خوش خیم بیولوژیکی و زیست‌محیطی تبدیل شوند.

شکل‌های ناپایدار الکترونیکی، سیستم‌هایی که پس از مدت‌زمان کار مشخص یا یک طول عمر مشخص از هم پاشیده می‌شوند، حل می‌شوند، جذب می‌شوند و یا به طرز کنترل‌شده‌ای از هم جدا می‌شوند، موردعلاقه کاربری‌های مختلف در فناوری ایمن سخت‌افزاری، ایمپلنت‌های موقت زیست پزشکی، دستگاه‌های مصرف‌کننده موسوم به دستگاه‌های سبز و زمینه‌های دیگری است که با رویکردهای متعارف قابل‌دستیابی و قابل‌حل نیستند.
مجموعه گسترده‌ای از مواد در حال حاضر برای طیف وسیعی از قطعات الکترونیکی ناپایدار، ازجمله ترانزیستورها، دیودها، آنتن‌ها، حسگرها و حتی باتری‌ها وجود دارد.
نتیجه یک تحقیقات نمونه‌ای از دیودهای ساطع کننده نور گذرا (LED) را نشان می‌دهد که می‌توانند به‌طور کامل در محلول‌های آبی حل شوند و به محصولات نهایی خوش خیم بیولوژیکی و زیست‌محیطی تبدیل شوند.
فیلم‌های نازک از ZnO بسیار بافت‌دار و Mo چند بلوری به ترتیب به‌عنوان نیمه‌هادی‌هایی برای تولید نور و هادی‌هایی برای الکترودهای شفاف به کار گرفته می‌شوند. نور ساطع شده طیف وسیعی از طول‌موج‌های مرئی‌ را در برمی‌گیرد که در آن نانوغشاهای سیلیکون تک‌بلوری می‌تواند به‌عنوان فیلترهای گذرا برای ارائه LED های قرمز، سبز و آبی استفاده شوند.
در این مواد توصیف دقیق عناصر شیمیایی و مورفولوژی مواد لایه‌های تشکیل‌دهنده، ارزیابی خصوصیات عملکرد آنها و مطالعات فرایندهای انحلال آنها جنبه‌های اساسی را تعریف می‌کند.
این نتایج، یک فناوری منبع نور الکتریکی درخشان برای دسته‌های منحصربه‌فرد از سیستم‌های الکترونوری را ایجاد می‌کند که در معرض شرایط آبی در محیط و یا موجودات زنده، به‌طور بی‌خطری از بین می‌روند.
منبع:
“Transient Light‐Emitting Diodes Constructed from Semiconductors and Transparent Conductors that Biodegrade Under Physiological Conditions”, Di Lu et al, Advanced Materials Journal, 6 Sep 2019
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zp12