فناوری های مواد و ساخت:

روش ارزیابی جدید برای افزایش بازده انرژی در صنعت فرآیند تولید آهن و فولاد

بر اساس تحقیقات اخیر، روش ارزیابی کارایی و بازده انرژی صنعت فرآیندی پیشنهاد و استقرار یافته که برای این منظور، شبکه های جریان مواد و انرژی در فرآیند تولید آهن و فولاد ایجاد شده است. در این مسیر، انرژی مورد نیاز فرآیند تولید آهن و فولاد تجزیه و تحلیل شده است.

بر اساس تحقیقات اخیر، روش ارزیابی کارایی و بازده انرژی صنعت فرآیندی پیشنهاد و استقرار یافته  که برای این منظور، شبکه های جریان مواد و انرژی در فرآیند تولید آهن و فولاد ایجاد شده است. در این مسیر، انرژی مورد نیاز فرآیند تولید آهن و فولاد تجزیه و تحلیل شده است.

همچنین بازده انرژی فرآیند تولید آهن و فولاد معمولی ارزیابی شده است. و در نهایت فاکتور موثر بر بهره ­وری انرژی مورد بحث قرار گرفته است. بهره­وری انرژی یک شاخص بسیار مهم برای بررسی صرفه­ جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف است. روش­های سنتی ارزیابی کارایی انرژی برای صنعت فرآیند، راه حل عمیقی در مورد استفاده از انرژی کل سیستم ندارند. در یک کار تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است، بر اساس انرژی مورد نیاز پیشنهادی، روش ارزیابی بهره ­وری انرژی را برای صنعت فرآیندی ایجاد شده است. با ایجاد شبکه­های جریان مواد و انرژی، بازده انرژی فرآیند تولید آهن و فولاد معمولی (ISMP) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عوامل تأثیرگذار آن مورد بحث قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که انرژی مورد نیاز برای تهیه کک، زینتر کردن، گندله­ سازی ، آهن سازی در کوره بلند ، فولاد سازی کوره پایه اکسیژنی و نورد فولاد به ترتیب MJ / t-coke 2626.2،1122.9 MJ / t-sinter ،  992.3 MJ /t-pellet،MJ/t-hot metal 9781.5 ،MJ /t-molten steel 393.95 و MJ / t-steel product 445.3 می­باشند. بازده انرژی ISMP معمولی 66.9٪ است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد با تنظیم نسبت فولاد، بازیابی گرمای اتلاف شده و انرژی باقیمانده و توسعه فناوری­های رابط، می­توان به طور موثر بازده انرژی ISMP را بهبود بخشید.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360544221013293



 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1Qr