فناوری‌های فوتونیک و لیزر؛

ساخت آندوسکوپ هولوگرافی بدون لنز که به صورت خودکار کالیبره می‌شود

محققین دانشگاه صنعتی درسدن آلمان به تازگی آندوسکوپ کوچکی طراحی کرده‌اند که می‌تواند تصاویر سه‌بعدی نمونه‌های کوچکتر از تک سلول را تهیه نماید.

محققین دانشگاه صنعتی درسدن آلمان به تازگی آندوسکوپ کوچکی طراحی کرده‌اند که می‌تواند تصاویر سه‌بعدی نمونه‌های کوچکتر از تک سلول را تهیه نماید. نوک این آندوسکوپ می‌تواند بدون نیاز به هیچ قطعه‌ی اپتیکی، الکترونیکی یا مکانیکی، تصویر ناحیه 200 میکرونی اطرافش را بدست آورد. برای ساخت این آندوسکوپ که به صورت خودکار کالیبره می‌شود، محققین یک لایه شیشه‌ای 150 میکرونی به نوک باندل فیبر همدوس که معمولا در کاربردهای آندوسکوپی استفاده می‌شود افزوده‌اند. این باندل متشکل از 10 هزار مغزی فیبر بوده و ضخامت آن 350 میکرون است.
وقتی مغزی میانی فیبر نوردهی می‌شود، نور از طریق آن عبور کرده و توسط بافت بازتاب می‌‍شود و به سایر مغزی‌های باندل فیبر می‌رسد. این بیم نوری به عنوان مرجعی برای اندازه¬گیری عبور نور در نظر گرفته می‌شود. این اندازه‌گیری آندوسکوپ را قادر می-سازد تا خود را کالیبره نماید. از یک مدولاتور فضایی نوری SLM نیز برای دستکاری جهت نور و تغییر ریموت نقطه فوکوس استفاده می‌شود. از یک دوربین برای ثبت نور برگشتی استفاده می‌شود و این نور برگشتی با نوری مرجع برهم نهی شده و فاز نور اندازه گرفته می‌شود. نقطه‌ای که بیم از آن به فیبر بازتاب می‌شود نقطه فوکوس سیستم است و می‌تواند تا 1 میکرون کوچک باشد. استفاده از یک لنز تطبیقی و آینه گالوو-اسکنر 2 بعدی برای تغییر محل فوکوس، اسکن در عمق های مختلف را امکانپذیر می‌کند.
این آندوسکوپ قابلیت ثبت تصاویر سه بعدی عمقی را داشته و می‌تواند در کاربردهای اپتوژنتیک برای تحریک سلولی و فرایندهای کمتر تهاجمی مورد استفاده قرار بگیرد.
منبع:
https://www.photonics.com/Articles/Lensless_Holographic_Endoscope_Is_Self-Calibrated/a65030
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZMs2