ساخت کاتالیزور جدید مبتنی بر شکر برای جذب کربن توسط محقق ایرانی

محققان یک کاتالیزور جدید معرفی نمود که از یک فلز ارزان و فراوان و شکر معمولی ساخته شده است و قدرت تخریب گاز دی اکسید کربن را دارد و کاتالیزور معرفی شده در این مطالعه که مقاله آن در مجله ساینس منتشر شده است، با موفقیت دی‌اکسید‌کربن را به مونوکسیدکربن تبدیل کرده است.

میلاد خوشویی محقق ایرانی دانشگاه نورث‌وسترن و همکارانش یک کاتالیزور جدید معرفی نمود که از یک فلز ارزان و فراوان و شکر معمولی ساخته شده است و قدرت تخریب گاز دی اکسید کربن را دارد و کاتالیزور معرفی شده در این مطالعه که مقاله آن در مجله ساینس منتشر شده است، با موفقیت دی‌اکسید‌کربن را به مونوکسیدکربن تبدیل کرده است.

 

این محققان ابراز داشتند که به یک کاتالیزور نیاز است که چندین معیار حیاتی را برآورده کند: مقرون به صرفه بودن، پایداری، سهولت تولید و مقیاس‌پذیری. متعادل کردن این چهار عنصر کلیدی است و خوشبختانه، مواد ابداعی ما در برآورده کردن این الزامات برتر هستند.

 

راز پشت کاتالیزور جدید کاربید مولیبدن است که یک ماده سرامیکی بسیار سخت است. بر خلاف بسیاری از کاتالیزورهای دیگر که به فلزات گران قیمت مانند پلاتین یا پالادیوم نیاز دارند، مولیبدن یک فلز ارزان، غیرگرانبها و فراوان در زمین است.

 

برای تبدیل مولیبدن به کاربید مولیبدن، دانشمندان به منبع کربن نیاز داشتند. آنها یک گزینه ارزان را در مکانی غیرمنتظره کشف کردند: انبار شکر. درست است شکر خوراکی به عنوان منبع ارزان و مناسب اتم‌های کربن عمل می‌کند. این کاتالیزور که در فشارهای محیطی و دمای بالا (300 تا 600 درجه سانتیگراد) کار می‌کند و دی‌اکسیدکربن را با گزینش‌پذیری 100٪ به مونوکسیدکربن تبدیل می‌نماید.

 

منبع

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z2cx