پیام نوروزی دبیر ستاد:

سال و فرصتی جدید، برای توسعه فناوری‌های فوتونیک و مواد در پیش است

یا مقلّب الْقلوب و الْأبْصار یا مدبّر اللّیْل و النّهار یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال

بسمه تعالی
یا مقلّب الْقلوب و الْأبْصار یا مدبّر اللّیْل و النّهار یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال
*حمید لطیفی
اکنون که در آستانه فرا رسیدن فصل بهار هستیم، علیرغم تمامی مشکلات موجود، دل گواه به امید، شادی و پیشرفت می‌دهد تا آبادانی بیش از پیش کشورمان بخصوص در عرصه‌های مختلف فناوری و نوآوری آرزویی دور از دسترس دیده نشود. شکر خداوند بزرگوار را که دوباره، فرصت تجربه سالی دیگر را بر هموطنان ارزانی داشت تا در سایه لطفش، برای عزت و پیشرفت کشور تلاش نمایند.
با توجه به اهمیت و راهبردی بودن موضوع فوتونیک، لیزر، مواد و ساخت پیشرفته، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ساماندهي، کمک به ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط با این دو حوزه مهم، در آبان ماه سال 1397 با ادغام دو ستاد مرتبط، «ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت» را ایجاد نمود. این ستاد مسئولیت راهبری، سیاست‌گذاری و هماهنگی برای توسعه فناوری این دو حوزه راهبردی در کشور را به عهده گرفت.
در مجموع می‌توان گفت؛ همچون ماه‌های پایانی سال 1397، در سال 1398 نیز، با اخذ نظرات و مشورت‌های خبرگان علمی و صنعتی، موضوعات دارای اولویت برای رفع نیازهای مختلف در کشور شناسایی و تعریف شدند. همچنین درخواست‌های حمایت برای توسعه فناوری، با توجه به نیازهای تعیین شده، دریافت گردید که برخی مراحل ارزیابی و داوری را گذرانده و برخی در حال طی کردن این مراحل می‌باشند. علاوه بر این، ستاد با هدف مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه‌های گوناگون و معرفی خود، در رویدادهای مختلف، علمی و صنعتی مشارکت نموده و یا از آن‌ها حمایت نموده است. شایان ذکر است ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه فعالیت ستاد نیز، در دستور کار قرار داشته است.
همچنین، متناسب با نیازهای کشور، برنامه‌های هدفمندی برای سال 1399 مد نظر قرار گرفته تا در سایه توجه پروردگار و با دستان توانمند متخصصان کشور، شاهد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رفع مشکلات مختلف در مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی و همچنین صنایع کشور، باشیم. امید داریم، بتوانیم در راستای توسعه علوم و فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت گام برداشته و شاهد شکوفایی بیشتر این حوزه باشیم.
*دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZNC3