فناوری های مواد و ساخت:

عملکرد پلی وینیل الکل به عنوان کاهنده برای تشکیل نانوذرات طلا

مطالعات جدید نشان داده است پلی وینیل الکل (PVA) به عنوان یک عملگر سطحی و عامل کاهنده در سنتز نانو ذرات طلا عمل می کند. در واقع، پوشش PVA آب­دوست بر روی نانوذرات طلا، باعث می شود طلای کلوئیدی به شدت آب گریز شود. ثابت شده است این پایداری کلوئیدی نانوذرات طلا تهیه شده بیش از یک سال طول می کشد. همچنین پایداری حرارتی فیلم های نانوکامپوزیت Au-PVA با افزایش محتوای Au در فیلم ها افزایش می یابد.

مطالعات جدید نشان داده است پلی وینیل الکل (PVA)  به عنوان یک عملگر سطحی و عامل کاهنده در سنتز نانو ذرات طلا عمل می کند. در واقع، پوشش PVA آب­دوست بر روی نانوذرات طلا، باعث می شود طلای کلوئیدی به شدت آب گریز شود. ثابت شده است این پایداری کلوئیدی نانوذرات طلا تهیه شده بیش از یک سال طول می کشد. همچنین پایداری حرارتی فیلم های نانوکامپوزیت Au-PVA با افزایش محتوای Au در فیلم ها افزایش می یابد.

در یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته است، سنتز مستقیم نانوذرات طلا پراکنده در آب که تحت پوشش پلی وینیل الکل (PVA) قرار گرفته است گزارش شده است، که به عنوان کاهنده یون طلا به فلز طلا و عامل پوششی عمل می کند. این سنتز نانوذرات طلا با افزودن مستقیم محلول آبی HAuCl4 به محلول آبی PVA در دمای 50 درجه سانتیگراد انجام شده است. پس از آن، محلول با گرم شدن در همان درجه حرارت ویسکوز شده و در قالب لایه های نانوکامپوزیت ها ریخته شده اند. در این بررسی، تجزیه و تحلیل اشعه ماورا بنفش نشان داده است که باند تشدید پلاسمون سطح (SPR) در موقعیت 550 نانومتر است که تشکیل نانوذرات طلا را تأیید می کند. این موضوع با تحلیل EDX که پیک های طلا را در طیف نشان داد، بیشتر پشتیبانی شد. در نهایت این روش به عنوان یک روش اقتصادی برای سنتز نانوذرات طلا است.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167732221008394

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z82r