نقشه سامسونگ برای راه‌اندازی کارخانه بدون کارگر تمام خودکار تا سال 2030 میلادی!

سامسونگ قصد دارد ظرف شش سال آینده تمام کارخانه‌های خود را کاملاً خودکار کند. براساس اطلاعات جدید این شرکت کره‌ای توسعه سیستمی را آغاز کرده است که منجر به ایجاد امکاناتی بدون نیاز به انسان می‌شود.

شاید همگی داستان انبارهای خودکار شرکت آمازون را شنیده باشید ولی اکنون خبر رسیده است که سامسونگ قصد دارد ظرف شش سال آینده تمام کارخانه‌های خود را کاملاً خودکار کند. براساس اطلاعات جدید این غول کره‌ای توسعه سیستمی را آغاز کرده است که منجر به ایجاد امکاناتی بدون نیاز به انسان می‌شود. آنها یک سیستم حسگر هوشمند اختصاصی برای افزایش بازده تراشه و بهبود تولید ایجاد کرده‌اند که برای کنترل و مدیریت فرآیند نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌شود. این حسگر هوشمند یکنواختی پلاسما را برای ویفرها اندازه‌گیری می‌کند که بر عملکرد فرآیندهایی مانند اچینگ، رسوب‌گذاری و تمیز کردن تأثیر می‌گذارد

گفته می‌شود این حسگر اندازه کوچکی دارد که اجازه می‌دهد تا بدون تأثیر قابل‌توجه بر فضای موجود، به فاب‌ها اضافه شود. همچنین آنها به طور کامل در کره جنوبی طراحی و تولید می‌شود هر چند این نوع فناوری‌ها معمولاً توسط شرکت‌های خارجی ارائه می‌شوند. همه این نکات شاید به نظر برای شرکت سامسونگ عالی به نظر برسد اما ظاهرا همه آنها بخشی از یک طرح بزرگ‌تر برای به اصطلاح فاب هوش مصنوعی آن است: کارخانه‌های کاملاً خودکار که به نیروی انسانی نیاز ندارند!

نگرانی‌ها مبنی بر اینکه هوش مصنوعی و اتوماسیون مشاغل بیشتری را حذف می‌کند با گزارش‌هایی از شرکت‌هایی که به دنبال انجام این کار هستند تشدید می‌شود. در بیشتر موارد، حداقل تعداد انگشت‌شماری از انسان‌ها برای نظارت بر سیستم‌ها و تعمیر هر چیزی که اشتباه می‌کند مورد نیاز است. اما سامسونگ الکترونیک دارای کارخانه‌های مونتاژ و شبکه‌های فروش در هفتاد و چهار کشور است و بیش از 270,000 کارمند دارد، بنابراین فناوری جدیدی که می‌تواند وظایف بیشتری را خودکار کند، می‌تواند باعث اخراج تعداد زیادی از کارکنان شود.

شرکت آمازون که در زمینه اتوماسیون انبار پیشرو است در ماه اکتبر 2023 میلادی اعلام کرده بود که دو نوع دیگر از ماشین‌ها برای کمک به انسان‌ها به این تجهیزاتش ملحق می‌شوند: یکی سکویا که ماشینی شبیه روومبا است که برای شناسایی و ذخیره موجودی و کاهش زمان پردازش سفارش طراحی شده است و دیگری دیجیت که یک ربات 180 سانتی‌متری با 65 کیلوگرم وزن است و توانایی‌هایی بسیار شبیه انسان دارد.

مدیرعامل میکر آجیلیتی رباتیکس در این باره گفته است که ماشین‌های این شرکت جایگزین انسان‌ها نمی‌شوند هر چه به نظر می‌رسد قصد داشته است بگوید که آنها جایگزین همه انسان‌ها نمی‌شوند اما در هر صورت جای بیشتر آنها را خواهند گرفت. جالب آنکه ایلان ماسک اخیراً گفته بود که هوش مصنوعی و اتوماسیون منجر به پایان یافتن مشاغل انسانی می‌شود و باید تعجب کرد که چگونه همه ما انسان‌های بیکار قادر به خرید این همه کالاهای تولید شده خودکار خواهیم بود!

 

منبع

//isti.ir/ZsBx