فناوری مواد و ساخت؛

کاتالیست جدید، برای بازیافت گازهای گلخانه‌ای را به صورت سوخت و گاز هیدروژن

دانشمندان با توسعه یک کاتالیست پایدار و اقتصادی که باعث بازیافت گازهای گلخانه‌ای به ترکیباتی می‌شود که می‌توانند در سوخت، گاز هیدروژن و سایر مواد شیمیایی استفاده شود، قدم بزرگی به سمت اقتصاد چرخه کربن برداشته‌اند.

دانشمندان با توسعه یک کاتالیست پایدار و اقتصادی که باعث بازیافت گازهای گلخانه‌ای به ترکیباتی می‌شود که می‌توانند در سوخت، گاز هیدروژن و سایر مواد شیمیایی استفاده شود، قدم بزرگی به سمت اقتصاد چرخه کربن برداشته‌اند. به گفته محققان، این نتایج می‌تواند انقلابی در تلاش برای گرم شدن کره زمین باشد. این مطالعه در 14 فوریه 2020 در مجله Science منتشر شد.
Cafer T. Yavuz ، نویسنده مقاله و دانشیار مهندسی شیمی و بیو مولکولی و شیمیایی در KAIST گفت: " ما تصمیم گرفتیم که یک کاتالیست موثر توسعه دهیم که بتواند مقادیر زیادی از گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن و متان را تبدیل کند". کاتالیست، ساخته‌شده از نیکل فراوان و ارزان، منیزیم و مولیبدن، واکنشی که در آن دی‌اکسید کربن و متان را به گاز هیدروژن تبدیل می‌کند را آغاز کرده و سرعت می‌بخشد. این کاتالیست می‌تواند تا یک ماه به صورت موثر کار کند.
این تبدیل " اصلاح خشک" نامیده می‌شود، جایی که گازهای مضر مانند دی‌اکسید کربن برای تولید مواد شیمیایی مفیدتری که می‌توانند برای استفاده در سوخت، پلاستیک یا حتی داروهای تصفیه شده تولید شوند، پردازش می‌شوند. این یک فرایند موثر است، درحالی‌که قبلا به فلزات نادر و گران قیمت مانند پلاتین و رادیوم نیاز بود تا یک واکنش شیمیایی مختصر و ناکارآمد را ایجاد کند.
محققان دیگر، قبلا نیکل را به عنوان یک راه‌حل اقتصادی‌تر پیشنهاد کرده بودند، اما در این روش فراورده‌های کربنی ساخته می‌شوند و نانوذرات سطح روی فلز ارزان‌تر به هم متصل می‌شوند و اساساً ترکیب و هندسه کاتالیست را تغییر می‌دهند و آن را بی‌فایده می‌کنند.
منبع:
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200218104741.htm
https://phys.org/news/2020-02-catalyst-recycles-greenhouse-gases-fuel.html
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZR33