فناوریهای مواد و ساخت؛
گونه جدیدی از بال هواپیما طراحی شد
مهندسانی از دانشگاه MIT موفق به ساخت و آزمایش نوع جدیدی از بال هواپیما شدند که متشکل از صدها جزء کوچک یکسان است. بال فوق میتواند برای کنترل پرواز، شکل خود را تغییر دهد و در نتیجه بهبود چشمگیری در فرآیند ساخت هواپیما، پرواز و بازده نگهداری ایجاد میکند.
مهندسانی از دانشگاه MIT موفق به ساخت و آزمایش نوع جدیدی از بال هواپیما شدند که متشکل از صدها جزء کوچک یکسان است. بال فوق میتواند برای کنترل پرواز، شکل خود را تغییر دهد و در نتیجه بهبود چشمگیری در فرآیند ساخت هواپیما، پرواز و بازده نگهداری ایجاد میکند.
در روش جدید، به جز سطوح مجزا قابل حرکت مانند ailerons (قسمت متحرک بال هواپیما) که برای کنترل گردش و اوج گرفتن هواپیما بکار میرود، بخشهای کوچکی نیز وجود دارد که به صورت مجزا میتواند حرکت کنند. بخشهای کوچک فوق که ترکیبی از مواد سفت و انعطافپذیر هستند با استفاده از پیچ به هم متصل شده و به شکل یک ساختار باز و سبک ساخته میشود. سطوح ساختار باز فوق با استفاده از یک لایه نازک پلیمری پوشیده میشود.
نتیجه تولید قطعه فوق دستیابی به بالی سبکتراست که مصرف انرژی آن در مقایسه با سایر بالهایی که از فلز یا کامپوزیت آن تولید میشود، بسیار کمتر است. بهگونهای که، اگر چگالی لاستیک در حدود 1500 کیلوگرم در هر متر مکعب باشد، چگالی شبکه فوق به ازای هر مترمکعب 5.6 کیلوگرم است. باتوجه به اینکه ساختار فوق متشکل از هزاران مثلث کوچک ستاره مانند است، که دارای فضای خالی قابل ملاحظهای میباشد، لذا از لحاظ مکانیکی metamaterial است که همزمان دارای سفتی و سبکی میباشد. برای دستیابی به بالی با ویژگی مطلوب از لحاظ مقاومت در برابر تنشهای وارده به هنگام پرواز، لازم است طراحی دقیقی بهمنظور قرارگیری مکان دقیق strutها با مقادیر متفاوت سفتی و انعطافپذیری صورت گیرد.
منبع:
https://scitechdaily.com/mit-engineers-demonstrate-a-new-kind-of-airplane-wing/
در روش جدید، به جز سطوح مجزا قابل حرکت مانند ailerons (قسمت متحرک بال هواپیما) که برای کنترل گردش و اوج گرفتن هواپیما بکار میرود، بخشهای کوچکی نیز وجود دارد که به صورت مجزا میتواند حرکت کنند. بخشهای کوچک فوق که ترکیبی از مواد سفت و انعطافپذیر هستند با استفاده از پیچ به هم متصل شده و به شکل یک ساختار باز و سبک ساخته میشود. سطوح ساختار باز فوق با استفاده از یک لایه نازک پلیمری پوشیده میشود.
نتیجه تولید قطعه فوق دستیابی به بالی سبکتراست که مصرف انرژی آن در مقایسه با سایر بالهایی که از فلز یا کامپوزیت آن تولید میشود، بسیار کمتر است. بهگونهای که، اگر چگالی لاستیک در حدود 1500 کیلوگرم در هر متر مکعب باشد، چگالی شبکه فوق به ازای هر مترمکعب 5.6 کیلوگرم است. باتوجه به اینکه ساختار فوق متشکل از هزاران مثلث کوچک ستاره مانند است، که دارای فضای خالی قابل ملاحظهای میباشد، لذا از لحاظ مکانیکی metamaterial است که همزمان دارای سفتی و سبکی میباشد. برای دستیابی به بالی با ویژگی مطلوب از لحاظ مقاومت در برابر تنشهای وارده به هنگام پرواز، لازم است طراحی دقیقی بهمنظور قرارگیری مکان دقیق strutها با مقادیر متفاوت سفتی و انعطافپذیری صورت گیرد.
منبع:
https://scitechdaily.com/mit-engineers-demonstrate-a-new-kind-of-airplane-wing/
ارسال به دوستان