فناوری های مواد و ساخت:

استفاده از ربات‌ها برای درمان بهتر کانال ریشه دندان

محققین در مرکز علوم و مهندسی نانو در IISc، نانوربات‌هایی را توسعه دادند که به اندازه کافی کوچک هستند تا در لوله‌های عاج دندان قرار بگیرند و به باکتری‌ها برسند و آن‌ها را بکشند. ا

میکرو و نانوروبات‌ها یک فناوری در حال رشد هستند که برای راه‌حل‌های مدیریت زباله و همچنین برای کاربردهای مراقبت‌های بهداشتی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. استفاده از آنها به عنوان عوامل ضد باکتری شناخته شده است. اما مطالعات کمی به چنین نانوربات‌هایی در دندانپزشکی پرداخته‌اند.

با چاپ مقاله­ ای در مجله Advanced Healthcare Materials، محققی به نام Ambarish Ghosh  و تیمش در مرکز علوم و مهندسی نانو در IISc، نانوربات‌هایی را توسعه دادند که به اندازه کافی کوچک هستند تا در لوله‌های عاج دندان قرار بگیرند و به باکتری‌ها برسند و آن‌ها را بکشند. این نانوربات­ها را می­توان در طول درمان ریشه استفاده کرد و به صورت خارجی کنترل کرد و به دندانپزشک امکان کنترل دقیق هنگام ضد عفونی کردن دندان آسیب دیده را می­دهد.

ثابت شده است که این تکنیک بسیار بهتر از روش­های ضد عفونی امروزی است، همانطور که نویسندگان این مقاله توضیح داده­اند، برای افزایش عمق نفوذ داروها، روش­های مختلف دیگری مانند لیزر و سونوگرافی اجرا شده است. از آنجایی که انرژی به سرعت تجزیه می­شود، این روش­ها در سطوح عمیق تر نفوذ دارو در بافت ناکارآمد هستند. بنابراین، روش‌های فعلی نمی‌توانند کلونی‌های باکتریایی عمیق را که در طول زمان باقی می‌مانند و عوارض پس از درمان ایجاد می‌کنند، را از بین ببرند.

در مطالعه جدید، با استفاده از گرمای موضعی آزاد شده از نانوربات‌ها از طریق هایپرترمی مغناطیسی در بافت‌هایی با عمق 2000 میکرون، اثر ضد باکتریایی ثابت نانوروبات‌ها را در برابر بیوفیلم‌های باکتری در داخل دندان انسان (که یکی از شایع ترین علت عفونت بعد از درمان است) نشان داده شده است.

علاوه بر این، نانوربات‌ها پس از استفاده قابل بازیابی هستند. آنها را می­توان به سادگی کنترل کرد تا از لوله ­های عاج دندان خارج شوند.

با از بین رفتن تمام باکتری­های موجود در لوله­ های عاج، دندانپزشکان می­توانند با آگاهی از اینکه خطر شکست کانال ریشه پس از درمان به حداقل می­رسد، ایمن باشند. گام بعدی دور شدن از مطالعات آزمایشگاهی است، کاری که نویسندگان امیدوارند به زودی پس از راه ­اندازی یک شرکت نوپا برای همکاری با دانشمندان در IISc انجام دهند.

در نهایت گوش همچنین امیدوار است که کار تیمش بتواند شروع یک رویکرد عمومی برای "نانو جراحی" باشد، نه فقط در زمینه دندان.

منبع:

https://www.advancedsciencenews.com/nanobots-used-for-better-root-canal-treatment/

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1Zu