فناوری‌های مواد و ساخت:

باکتری، راهی برای تجزیه پلاستیک‌های پلی اورتانی

ممکن است یک پاسخ کوچک برای یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کره زمین وجود داشته باشد. محققان آلمانی باکتری‌هایی را که قادر به تخریب برخی بخش‌های ساختمان پلی اورتان هستند، شناسایی و مشخص کرده‌اند. باكتری‌هایی که می‌توانند از تركيبات آلي سمي به عنوان منبع كربن، نيتروژن و انرژي خود استفاده کنند، شناسایی شدند.

پلی اورتان‌ها، یکی از پلاستیک‌های پرمصرف بر پایه مواد نفتی هستند که بازیافت یا از بین بردن آن‌ها به صورت ایمن، بسیار سخت است. در سال 2015 ، محصولات پلی اورتان به تنهایی 3.5 میلیون تن پلاستیک تولید شده در اروپا را به خود اختصاص دادند. پلی اورتان به دلیل ویژگی‌هایی همچون سبک و عایق بودن و انعطاف پذیری، کاربردهای بسیاری از یخچال و فریزرها و ساختمان‌ها گرفته تا کفش و مبلمان دارد. متأسفانه، بازیافت این ترکیبات دشوار و پرانرژی است و این ضایعات بیشتر در محل‌های دفن زباله تخلیه و با آزاد کردن تعدادی ماده شیمیایی سمی و بعضا سرطان‌زا، باقی می‌مانند.
تحقیقات مختلفی برای استفاده از میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها برای تجزیه پلاستیک‌های بر پایه مواد نفتی، در حال انجام است. برخی از میکروارگانیسم‌ها توانایی تجزیه و تخریب این ضایعات پلاستیکی را داشته و محققان یکی از این باکتری‌هایی را که می‌تواند در تجزیه پلاستیک‌های پلی‌اورتان و در نتیجه بازیافت‌های زیستی در آینده کمک کننده باشد، شناسایی کرده‌اند. این تیم تحقیقاتی آلمانی، موفق به جداسازی باکتریPseudomonas sp. TDA1 ، بدین منظور شدند.
این تحقیق بخشی از یک برنامه علمی اتحادیه اروپا موسوم به P4SB است که در تلاش برای یافتن میکروارگانیسم‌های مفید برای کنترل زیستی پلاستیک‌های بر پایه مواد نفتی می‌باشد. علاوه بر پلی اورتان، P4SB ، در حال آزمایش کارایی میکروب‌ها برای تخریب پلاستیک های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات (PET) نیز می‌باشد.
منبع:
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200327081436.htm
https://phys.org/news/2020-03-scientists-microbe-degrade-polyurethane-based-plastics.html
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zaj3