فناوری‌های مواد و ساخت؛

تولید پلاستیک‌های اپتیکی سبک وزن

پلیمرهای برپایه‌ی گوگرد که توانایی انتقال نور را در طول موج بلند دارند، می‌توانند به ایجاد یک نوع جدیدی از پلاستیک اپتیکی سبک وزن،کمک نمایند.

پلیمرهای برپایه‌ی گوگرد که توانایی انتقال نور را در طول موج بلند دارند، می‌توانند به ایجاد یک نوع جدیدی از پلاستیک اپتیکی سبک وزن،کمک نمایند.
این پلیمر به طول موج میان 7.4 به 14 میکرومتر اجازه عبور دهد. دستگاه‌های تصویربرداری حرارتی ازجمله عینک دید در شب، از این طول موج‌ها برای تشخیص امواج گرما استفاده می‌کنند و این موضوع امکان شناسایی اهداف و وسایل نقلیه را در تاریکی شب، برای بخش نظامی مهیا می‌سازد. لنزها و موجبرها مورد استفاده برای این دستگاه‌ها معمولاً از شیشه‌های کلکوژناید متشکل از گوگرد، سلنیوم یا تلوریم یا از مواد دیگر شفاف از قبیل ژرمانیم ساخته می‌شوند. این نوع از اپتیک‌ها سنگین‌تر، گران‌تر و نیازمند انرژی بیشتر برای ساخت، نسبت به نوع پلاستیکی هستند.
گروه سازنده این پلیمر، محصول خود را با استفاده از یک فرایند نسبتاً جدید به نام ولکانش معکوس ایجاد کردند. در این روش، تتراوینیلتین به گوگرد مایع تبدیل و سپس به مدت 3 تا 4 ساعت در دمای 125 تا 130 درجه سانتیگراد نگه داشته می‌شود. مسئول این گروه می‌گوید:"این اولین بار است که ترکیب آلی فلزی در این روش استفاده شده است و بنابراین می‌تواند تلاشی برای تشخیص چگونگی تاثیر احتمالی یک فلز بر روی خواص اپتیکی، حرارتی یا مکانیکی پلیمر باشد."
منبع:
https://cen.acs.org/materials/polymers/Sulfur-based-polymer-transmits-far/97/web/2019/02
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z5o1