فناوری های فوتونیک و لیزر:

سرمایه گذاری دولت هلند در فوتونیک مجتمع

دولت هلند و مجموعه ای از سازمان های دیگر قصد دارند 1.1 میلیارد یورو را طی شش سال به PhotonDelta، اتحاد "اکوسیستم فرامرزی" که برای ایجاد قابلیت فوتونیک مجتمع در این کشور کار می کند، تزریق کنند.

دولت هلند و مجموعه ای از سازمان های دیگر قصد دارند 1.1 میلیارد یورو را طی شش سال به  PhotonDelta، اتحاد "اکوسیستم فرامرزی" که برای ایجاد قابلیت فوتونیک مجتمع[1] در این کشور کار می کند تزریق کنند. این بودجه برای "تبدیل هلند به رهبر نیمه هادی های نسل بعدی" استفاده خواهد شد. بخشی از این سرمایه گذاری عظیم شامل 470 میلیون یورو، از طریق Nationaal Groeifonds (صندوق رشد ملی)، که یک صندوق سرمایه گذاری صنعتی بوده و توسط وزارت امور اقتصادی و سیاست آب و هوایی هلند مدیریت می شود صورت می گیرد. باقیمانده پول از طرف «شرکا و ذینفعان مختلف»، ظاهراً از جمله مؤسسات دانشگاهی مانند دانشگاه فناوری آیندهوون، دانشگاه توئنته و دانشگاه فناوری دلفت و شرکت‌های خصوصی مختلف خواهد آمد.

اویت روس[2]، مدیرعامل PhotonDelta، در بیانیه‌ای مطبوعاتی با اعلام این سرمایه‌گذاری جدید بیان کرد: «این سرمایه‌گذاری باعث تغییر بازی می‌شود. هلند را به خانه نسل بعدی نیمه هادی ها تبدیل خواهد کرد که تأثیر عمیقی بر کل صنعت فناوری اروپا خواهد داشت».

توسعه دهنده اکوسیستم فوتونیک

PhotonDelta که در ابتدا در سال 2016 تأسیس شد، اتحادی است که در حال حاضر از 26 شرکت، 11 شریک فناوری و 12 شریک تحقیق و توسعه تشکیل شده است. از دسامبر 2018، تحت توافقنامه ای با هدف استراتژیک "بهره برداری از موقعیت دانش پیشرو" هلند، از طریق سرمایه گذاری در شرکت های نوپا و زیرساخت ها، توسعه نقشه های راه صنعت و موارد دیگر در ایجاد اکوسیستم فوتونیک مجتمع فعالیت می کند. (در یک ساختار مشابه، Quantum Delta NL، بر پیشرفت اکوسیستم فناوری کوانتومی هلند تمرکز دارد). صندوق رشد ملی که نزدیک به نیمی از سرمایه گذاری 1.1 میلیارد یورویی جدید را اختصاص می دهد در سال 2020 با تخصیص اولیه 20 میلیارد یورو ایجاد شد تا "افزایش پایداری در قدرت درآمد هلند ایجاد کند". سرمایه گذاری در PhotonDelta به مقدار 5 میلیارد یورو توسط صندوق و با هدف ایجاد رشد پایدار از طریق حمایت از 28 پروژه جداگانه صورت گرفت که از هیدروژن سبز گرفته تا تحقیقات سرطان و "دیجیتالی کردن" آموزش متوسطه را پوشش می دهد.

صعود در دوره کمبود جهانی

تزریق جدید بودجه برای PhotonDelta بر اساس کمبود تراشه های نیمه هادی در سراسر جهان به دلیل اختلالات طولانی مدت در زنجیره تامین ناشی از همه گیری کرونا و عوامل دیگر صورت می گیرد. مدیر عامل PhotonDelta قائل است که  این کمبود، "نیاز مبرم اروپا برای ایجاد قابلیت های تولید خود در فناوری های استراتژیک را برجسته می کند".

PhotonDelta قصد دارد در مدت شش سال از این بودجه برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا و توسعه شرکت‌های موجود، گسترش زیرساخت‌ها، تجهیز آموزش و توسعه نیروی کار و همچنین «توسعه یک کتابخانه طراحی در سطح جهانی» استفاده کند. به گفته این سازمان، هدفگذاری تا سال 2030، ایجاد یک اکوسیستم با صدها شرکت، خدمات رسانی به مشتریان در سراسر جهان و ظرفیت تولید بیش از 100000 ویفر نیم رسانا در سال است.

مزایای مدارهای مجتمع فوتونیک در افزایش سرعت و کاهش هزینه های انرژی در زمینه های مختلف از جمله محاسبات و حسگرها می باشد. بنا به گفته PhotonDelta: «توسعه فناوری فوتونیک با چالش‌های اجتماعی مقابله می‌کند، صنعت جدید اروپایی ایجاد را می نماید و درها را به روی طیف گسترده‌ای از کاربردهای جدید از جمله محاسبات کوانتومی باز می‌کند».

منبع:

https://www.optica-opn.org/home/industry/2022/april/photondelta_snags_massive_new_investment/



[1] Integrated-Photonics

[2] Ewit Roos

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z56u