صنعت باتری و چشم انداز ارزش بازار

صنعت باتری از جمله صنایعی است که با ظهور و اختراع اولین باتری، دنیای پیرامون انسان را متحول کرد و ردپای آن در سایر صنایع نیز به چشم می‌خورد. در این گزارش، نگاهی مختصر به تغییرات در صنعت باتری، انواع باتری¬ها و ارزش بازار این صنعت طی سال¬های آتی خواهیم پرداخت.

باتری‌ ها به طور کلی در دو نوع شارژ نشدنی (اولیه) و شارژ شدنی (ثانویه) تولید می‌ شوند. در دسته‌ بندی انواع باتری به لحاظ شکل و کاربرد می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. باتری‌ های خورشیدی

  2.  باتری‌ هایی که توانایی تأمین یک جریان ثابت برای مدت طولانی را داشته باشند مانند باتری‌ های مورد استفاده در ups، لپ‌ تاپ و موبایل، باتری‌ هایی که جریان زیاد را در مدت زمان کوتاه تأمین‌ کنند، مانند باتری‌ های اتومبیل، موتور سیکلت و لیفتراک.

  3. باتری‌ های سامانه‌ های حفاظتی، روشنایی، امنیتی و سامانه‌ های کنترل که باید دارای عمر و پایداری بالایی باشند.

  4. باتری‌ های ارزان قیمتی که جهت مصارف عمومی ساخته شده‌ اند. همان باتری‌ های قلمی و نیم قلمی (استوانه‌ ای) پر کاربرد.

  5. باتری‌ ها سکه‌ ای و باتری‌ های پشتیبان که می‌ توانند جریان کمی را برای مدت زمان خیلی طولانی تأمین کنند.

          باتری­ ها از لحاظ مواد اولیه نیز دسته‌ ­ بندی می­ شوند. علی رغم اینکه باتری‌ های اولیه معایب محیط زیستی دارند، اما امکان ذخیره‌ سازی انرژی بیشتری را فراهم می‌ آورند و طول عمر آنها نسبت به باتریهای قابل شارژ با ابعاد مشابه بسیار بیشتر است. سه نوع اصلی از باتریهای اولیه عبارتند از:

  1. باتریهای کربن-روی

  2. آلکالین

  3.   لیتیومی (سولفید لیتیم-آهن و دی اکسید لیتیم- منگنز). از آنجا که هیچ مایعی در این باتریها وجود ندارد، اغلب این باتریها را به عنوان سلول‏ ‌ های خشک می‌ شناسند.  رایج‌ ترین باتری‌ های قابل شارژ عبارتند از اسید سرب، لیتیوم-یون، نیکل-کادمیوم و نیکل هیدرید فلز. جدول زیر ویژگی‌ های این نوع باتری‌ ها را با یکدیگر مقایسه کرده است.

  • اسید سرب: این قدیمی‌ ترین سیستم باتری قابل شارژ است. مقاوم و با دوام بوده و قیمت این باتری‌ ها مقرون به صرفه است، اما دارای انرژی ویژه پایین و تعداد سیکل‌ پذیری محدود است. هر سلول از این باتری متشکل از یک الکترود فلزی سربی « اسفنجی» (منفی)، یک الکترود دی اکسید سربی (مثبت) و الکترولیت اسید سولفوریک است. از معایب این باتریها می‌ توان به وزن بسیار سنگین و حجم نسبتاً بزرگ این باتریها اشاره کرد و به طور کلی در خودرو‌ ها و اینورتر‌ ها استفاده می‌ شوند. این باتریها مقرون به صرفه هستند.

  • نیکل کادمیوم: NiCd فناوری این باتری‌ ها کاملاً بالغ شده است و دارای طول عمر طولانی، جریان تخلیه بالا و تحمل دمایی بالایی دارند. این باتری‌ ها یکی از مقاوم‌ ترین و بادوام‌ ترین باتری‌ ها محسوب شده است. کاربرد‌ های اصلی ابزار‌ های برقی، تجهیزات پزشکی، هوانوردی و یو پی اس هستند. به دلیل نگرانی‌ های زیست محیطی، NiCd در حال جایگزینی با مواد شیمیایی دیگر است، اما به دلیل سابقه ایمنی خوب، وضعیت خود را در هواپیما حفظ می‌ کند. در مقایسه با انواع دیگر باتری‌ های قابل شارژ، باتری‌ های Ni-Cd چرخه عمر و عملکرد مناسبی را در دمای پایین با ظرفیت مناسب ارائه می‌ دهند اما مهمترین مزیت آن‌ ها توانایی ارائه ظرفیت کامل نامی خود با سرعت تخلیه بالا است. مهم‌ ترین ایراد این باتری‌ ها اثر حافظه است.

  • نیکل-هیدرید فلز NiMH: به عنوان جایگزینی برای NiCd عمل می‌ کند زیرا فلزات سمی ملایمی دارد و انرژی ویژه بالاتری را ارائه می‌ دهد.

  • لیتیوم یون: لیتیوم در آند باتری، الکترود با بار مثبت و کاتد که الکترود با بار منفی است ذخیره می‌ شود. یک الکترولیت مایع یا جداکننده، یون‌ های لیتیوم با بار مثبت را بین آند و کاتد منتقل می‌ کند که حرکت آن به ایجاد الکترون‌ های آزاد در آند کمک می‌ کند. لیتیوم یون جایگزین بسیاری از کاربرد‌ هایی شده است که قبلاً توسط باتری‌ های مبتنی بر سرب و نیکل استفاده می‌ شد. به دلیل نگرانی‌ های ایمنی،   Li-ion به مدار حفاظتی نیاز دارد. این باتری نسبت به سایر باتری‌ ها گران‌ تر است، اما تعداد چرخه بالا و نگهداری کم هزینه هر چرخه را نسبت به بسیاری از مواد شیمیایی دیگر کاهش می‌ دهد.

       جدول ویژگی‌ های متداول‌ ترین انواع باتری قابل شارژ را با هم مقایسه می‌ کند. لازم به ذکر است، باتری‌ های یون لیتیوم تجاری انواع مختلفی دارند که مواد فعال آن‌ ها می‌ تواند کبالت، منگنز، فسفات و تیتانات باشد.

Specifications

Lead Acid

NiCd

NiMH

Li-ion

Cobalt

Manganese

Phosphate

Specific Energy Density  (Wh/kg)

30-50

45-80

60-120

150-190

100-135

90-120

Internal Resistance  (mΩ)

< 100
12V pack

100-200
6V pack

200-300
6V pack

150-300
7.2V

25-75
per cell

25-50
per cell

Life Cycle  (80% discharge)

200-300

1000

300-500

500-1.000

500-1.000

1.000-2.000

Fast-Charge Time

8-16h

1h typical

2-4h

2-4h

1h or less

1h or less

Overcharge Tolerance

High

Moderate

Low

Low. Cannot tolerate trickle charge

Self-Discharge/month  (room temp)

5%

20%

30%

< 10%

Cell Voltage  (nominal)

2V

1.2V

1.2V

3.6V

3.8V

3.3V

Charge Cutoff Voltage  (V/cell)

2.40
Float 2.25

Full charge detection
by voltage signature

4.20

3.60

Discharge Cutoff Voltage  (V/cell, 1C)

1.75

1.00

2.50-3.00

2.80

Peak Load Current
Best Result

5C
0.2C

20C
1C

5C
0.5C

> 3C
< 1C

> 30C
< 10C

> 30C
< 10C

Charge Temperature

-20 to 50° C
-4 to 122° F

0 to 45° C
32 to 113° F

0 to 45° C
32 to 113° F

Discharge Temperature

-20 to 50° C
-4 to 122° F

-20 to 65° C
-4 to 149° F

-20 to 60° C
-4 to 140° F

Maintenance Requirement

3-6 Months
(topping charge)

30-60 days
(discharge)

60-90 days
(discharge)

Not required

Safety Requirements

Thermally stable

Thermally stable, fuse protection common

Protection circuit mandatory

In Use Since

Late 1800s

1950

1990

1991

1996

1999

Toxicity

Very High

Very High

Low

Low

 

     نمودار زیر اندازه بازار تعدادی از رایج‌ ترین انواع باتری را برای سال‌ های ۲۰۱۸ الی ۲۰۳۰ (پیش‌ بینی) نشان داده است. به خوبی قابل مشاهده است که بازار بین‌ المللی صنعت باتری به طور پیوسته در حال رشد است. از اوایل دهه ۱۹۹۰ که باتری‌ های لیتیم-یون به بازار عرضه شد، سهم عمده نیاز بازار که توسط باتری‌ های سرب -اسید پاسخ داده می‌ شد به طور تدریجی با بازار باتری‌ های لیتیوم-یون جایگزین شد. مشاهده می‌ شود از سال ۲۰۱۸ بخش عمده بازار در اختیار این نوع از باتری هاست و پیش‌ بینی می‌ شود که بازار باتری‌ ها بین سال‌ های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ بیش از چهار برابر رشد کند. در حالی که ارزش بازار در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۱۲ میلیارد دلار بود، انتظار می‌ رود که در سال ۲۰۳۰ به ارزش تقریباً ۴۲۴ میلیارد دلار آمریکا برسد. همچنین بخش غالب از بازار همچنان بخش باتری لیتیوم یونی خواهد بود.

 

 

در این نمودار نیز روند بازار جهانی صنعت باتری-مشاهده می‌ شود که از سال ۲۰۱۸ بازار غالب در اختیار باتری‌ های لیتیوم-یون است.

 

          رشد قابل توجه ارزش و اندازه بازار صنعت باتری در آخرین تحلیل‌ های منتشر شده توسط مؤسسه McKinsey در سال ۲۰۲۲ نیز مورد تأیید قرار گرفته و پیش‌ بینی شده است فقط ارزش بازار باتری‌ های لیتیوم-یون از ۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ تا ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ رشد داشته باشد. شکل زیر میزان این رشد را به تفکیک بخش‌ های زنجیره ارزش صنعت نشان داده است.

 

پیش بینی ارزش بازار قابل حصول در طول زنجیره ارزش باتری‌ های لیتیوم- یون

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZRTw