فناوری های لیزر و مواد:

کاربرد فناوری سنجش در جوشکاری قوس الکتریکی رباتیک هوشمند

در یک مطالعه جدید از دیدگاه سیستم‌های جوشکاری هوشمند، کاربرد فناوری سنجش پیشرفته در مراحل پیش‌فرایند، حین فرآیند و پس‌فرایند جوشکاری قوس الکتریکی رباتیک هوشمند خلاصه و مورد بحث قرار گرفته شده است.

به طور کلی یک سیستم پایه جوشکاری قوس الکتریکی رباتیک توسط دو زیرسیستم تشکیل می­شود: تجهیزات جوشکاری که انرژی را از منبع برق جوشکاری به قطعه کار می­رساند و رباتی که موقعیت نسبی منبع گرما و قطعه کار را فراهم می­کند. یک ربات جوشکاری قوس الکتریکی از فرآیندی استفاده می­کند که حرارت را به فلز در یک اتصال اعمال می­کند و باعث ذوب و مخلوط شدن فلز می­شود.  به عنوان یک روش جوشکاری ذوبی سنتی، جوش قوس الکتریکی بیشترین سهم را در تولید جوش را دارد. با این حال، روبات­های جوشکاری صنعتی فعلی با حالت فعلی "آموزش و انجام[1]" نمی­توانند الزامات تولید جوش مدرن را برآورده کنند. برای غلبه بر این چالش بزرگ، می­توان از فناوری سنجش پیشرفته برای تقلید و بازتولید کارآمد حواس و مغز روبات جوشکار استفاده کرد. بسیاری از مطالعات اخیر در مورد کاربرد فناوری حسگر، توسعه جوشکاری قوس رباتیک را به سمت جوشکاری هوشمند ارتقا داده­اند.

در یک مطالعه جدید از دیدگاه سیستم‌های جوشکاری هوشمند (IWS[2])، کاربرد فناوری سنجش پیشرفته در مراحل پیش‌فرایند، حین فرآیند و پس‌فرایند جوشکاری قوس الکتریکی رباتیک هوشمند خلاصه و مورد بحث قرار گرفته شده است. در این بررسی، ابتدا، توسعه و کاربرد فناوری­های حسگر مختلف و فناوری‌های همجوشی چند حسگر برای جوشکاری قوس الکتریکی هوشمند بحث شده است. متعاقباً، با توجه به اهداف مختلف هر مرحله جوشکاری، فن‌آوری‌های سنجش پیشرفته، از جمله آنهایی که برای تشخیص مسیر جوش، ردیابی درز جوش، نظارت بر حوضچه جوش، تشخیص کیفیت جوش، و بازرسی مهره‌های جوش استفاده می­شوند، خلاصه و مقایسه شده است. در نهایت، خلاصه­ای از اهداف ارائه شده و چشم اندازهای آینده مطرح شده است. این طالعه پیشرفت تحقیقاتی فناوری سنجش را برای اهداف نظارتی مختلف جوشکاری قوس الکتریکی رباتیکی هوشمند مرور کرده است و مبنایی برای کار آینده فراهم کرده است.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1526612522003437



[1] teaching and playback

[2] intelligent welding systems

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZQwu