فناوری مواد و ساخت؛

صفحات دوقطبی جدید از فویل‌های فلزی نازک برای سلول‌های سوخت

در پژوهشگاه Fraunhofer for Machine Tools and Forming Technology, IWU، محققان در حال توسعه فناوری پیشرفته‌ای برای تولید موتورهای با سلول‌های سوختی، باهدف تسهیل در تولید سریع و مقرون به‌صرفه آنها، می‌باشند.

در پژوهشگاه Fraunhofer for Machine Tools and Forming Technology, IWU، محققان در حال توسعه فناوری پیشرفته‌ای برای تولید موتورهای با سلول‌های سوختی، باهدف تسهیل در تولید سریع و مقرون به‌صرفه آنها، می‌باشند.
بدین منظور، محققان این مرکز پژوهشی، با تمرکز بر قلب این موتورها، در حال کار بر روی راه‌های تولید صفحات دوقطبی از فویل‌های نازک فلزی هستند. منظور از قلب موتور، جایی است که انرژی در تعدادی از سلول‌های انباشته از صفحات دوقطبی و غشاهای الکترولیت تولید می‌شود. در موسسه فرانهوفر IWU، نتایج این تحقیقات و سایر فعالیت‌های تحقیقاتی امیدوارکننده موتورهای سلولی سوختی ماشین در مسابقه Silberhummel به نمایش گذاشته می‌شود.
هنگامی‌که صحبت از تأمین انرژی در موتورهای برقی می‌شود، سلول‌های سوختی، روشی ایده‌آل برای تکمیل باتری‌ها به منظور افزایش دامنه رانندگی هستند. با این حال، تولید سلول‌های سوختی یک فرایند پرهزینه است، بنابراین هنوز مدل‌های خودروهای نسبتاً کمی با این فناوری در بازار آلمان وجود دارد. به همین خاطر، محققان موسسه مذکور در حال کار بر روی یک راه‌حل مقرون به‌صرفه‌تر هستند.
مدیر این پروژه در فرانهوفر، توضیح می‌دهد که : " ما یک رویکرد جامع را در پیش گرفته و همه اجزای موجود در یک موتور سلولی سوختی را بررسی می‌کنیم. این کار با تهیه هیدروژن آغاز می‌شود، که در انتخاب موادی که مستقیماً در تولید برق سلول‌های سوخت دخیل هستند تاثیر می‌گذارد، و آن را تا زمانی که تنظیم حرارت در خود سلول و در کل وسیله نقلیه ایجاد شود ادامه می‌دهد". مدیر این پروژه همچنین می‌گوید : " ما در حال تحقیق هستیم که چگونه می‌توان صفحات دوقطبی گرافیتی معمولی را با فویل‌های فلزی نازک جایگزین کرد. این امر باعث می‌شود که انباشته‌های از سلول‌های سوختی به سرعت و با صرفه اقتصادی بالا در مقیاس وسیع تولید شوند و به‌طور قابل‌توجهی بهره‌وری را افزایش دهند."
منبع:
https://techxplore.com/news/2020-02-bipolar-plates-thin-metal-foils.html
کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZL23