فناوری‌های مواد و ساخت:

نظریه جدید در رابطه با اصطکاک و سایش لاستیک

مطابق آخرین تحقیقات، تئوری جدیدی در مورد اصطکاک و سایش لاستیک ارائه شده است که کاملا با نظریه های کلاسیک موجود متفاوت است. در تحقیقات اخیر، رابطه تنگاتنگ بین حرکت لغزشی – چسبانی، تشکیل الگوی خراش، و سایش به صورت آزمایشگاهی و تئوری بررسی شده است.

مطابق آخرین تحقیقات، تئوری جدیدی در مورد اصطکاک و سایش لاستیک ارائه شده است که کاملا با نظریه های کلاسیک موجود متفاوت است. در تحقیقات اخیر، رابطه تنگاتنگ بین حرکت لغزشی – چسبانی، تشکیل الگوی خراش، و سایش به صورت آزمایشگاهی و تئوری بررسی شده است.

چندین ویژگی متمایز اصطکاک لاستیک مانند ضریب اصطکاک بسیار بالا و حرکت شدید لغزش-چسبندگی در طول لغزش اصطکاکی، همه ناشی از رفتار سطح چسبنده نشان داده شده به وسیله یک لاستیک با اتصالات عرضی، جایی که یک نیرو در فصل مشترک بین لاستیک و سطح سخت و سفت به وجود می آید، است. مقدار چسبندگی مهم ترین عامل در طول اصطکاک لاستیک است که تقریبا 70 تا 80 درصد از ضریب اصطکاک کل را شامل می شود. در واقع، مولفه چسبندگی بر ضریب اصطکاک لاستیک حاکم است.

نتایج این تحقیقات نشان داده است، الگوی خراش با لرزش فرکانس بالا شروع می شود و الگوی خراش پایدار همراه با سایش پایدار با حرکت لغزشی-چسبانی افزایش می یابد. همچنین نرخ سایش پایدار را می توان به لحاظ نظری به عنوان تابعی از فاصله الگوی خراش پایدار تخمین زد، که نشان می دهد که تعداد زیادی از خواص مشاهده شده در سایش لاستیک به طور اساسی توسط حرکت شدید لغزشی-چسبانی ناشی از سطح چسبان لاستیک، کنترل می شود.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0043164819309214

//isti.ir/ZbTp