خستگی مواد چیست؟
درک مکانیسمهای شکست خستگی، روشهای آزمایش و استراتژیهایی برای افزایش مقاومت خستگی مواد، برای مهندسینی که در حال تلاش برای بهبود دوام سازهها هستند، حیاتی است
معرفی کلی خستگی مواد
درک مکانیسمهای شکست خستگی، روشهای آزمایش و استراتژیهایی برای افزایش مقاومت خستگی مواد، برای مهندسینی که در حال تلاش برای بهبود دوام سازهها هستند، حیاتی است. بیشتر شکستها در اجزای مکانیکی و سازهها به دلیل خستگی رخ میدهند، که این موضوع اهمیت مطالعه خستگی و مکانیکهای شکست آن را ضروری میسازد. خستگی مسئول حدود ۸۰ درصد از شکستهای ثبتشده در سازههای فلزی و قطعات ماشینآلات است و آسیبهای پیشرونده ناشی از اثرات خستگی چالشی بزرگ برای طراحان و مهندسان سازه ایجاد میکند.
چرا خستگی مواد مهم است؟
یک حادثه مهم ناشی از خستگی، شکستن بدنه هواپیما در هواپیمای تجاری کومت De Havilland در سال 1954 بود. سیکلهای مکرر فشردهسازی و دپرسوریزه باعث ایجاد استرسهای خستگی در اطراف پنجرههای مربعیشکل شدند که منجر به تجمع استرس و ایجاد ترکهای خستگی شد. این ترکها در نهایت رشد کردند و باعث سقوط هواپیما در حین پرواز شدند. این حادثه اهمیت مطالعه دقیق مکانیزمها و انواع خستگی را نشان میدهد.
مکانیsم شکست خستگی
شکست خستگی یک فرآیند تدریجی است که در طول زمان توسعه مییابد و شامل چندین مرحله است که به آسیبهای میکروسکوپی کمک میکند. بارهای سیکلی برای شروع ترکهای خستگی ضروری هستند و تعداد چرخههای اعمال شده به طور قابل توجهی بر عمر خستگی مواد تأثیر میگذارد.
مراحل شکست خستگی
شکست خستگی از آغاز ترک شروع میشود، که تحت بارگذاری مداوم رشد میکند. مهندسان سازه معمولاً چرخه شکست خستگی را به سه مرحله اصلی تقسیم میکنند: شروع ترک، گسترش ترک (که شامل رشد ترکهای کوتاه و بلند است)، و شکست نهایی یا جدایش.
انواع شکست خستگی
شکستهای خستگی معمولاً به دلیل استرسهای سیکلی با دامنه بالا یا استرسهای سیکلی پایین رخ میدهند. اگر شکست پس از گذراندن هزاران یا میلیونها چرخه بارگذاری در یک زیرسیستم مکانیکی اتفاق بیفتد، به عنوان شکست خستگی با چرخه بالا شناخته میشود.
آزمونهای خستگی
در بین روشهای سنتی آزمون خستگی، آزمونهای خمشی چرخشی و خمشی انحرافی به طور گستردهای استفاده میشوند. در این آزمون، نمونهای گرد در تجهیزات خاصی چرخانده میشود و استرس خمشی ثابت به آن اعمال میشود، که آن را در معرض چرخههای کامل استرسهای کششی و فشاری متناوب قرار میدهد.
افزایش مقاومت خستگی
خستگی یک پدیده شکست بحرانی است که در زندگی روزمره و محیطهای صنعتی مشاهده میشود. محققان در حال توسعه روشهایی برای افزایش مقاومت خستگی مواد از طریق تکنیکهای مختلف و ایجاد روشهای جدید آزمون هستند. انتظار میرود پیشرفتهای فرآیندهای ساخت به طور قابل توجهی عمر خستگی قطعات را بهبود بخشیده و منجر به صرفهجویی در هزینهها و مزایای اقتصادی قابل توجهی شود.
ارسال به دوستان